Skolan kan bli effektiv, rolig och vetenskaplig i framtiden

Hej! Jag heter Martin Gustavsson och jag är partiledare för Vetenskapliga partiet.

Kortfattat. Jag har läst och lyssnat på debatten som förs just nu om lärarutbildningen och privatiseringen av skolan och jag har mediterat djupt på saken och jag tycker att vi bör göra lärarutbildningen kortare och mer relevant än vad den är idag. Jag tror det kommer lösa en hel del problem.

Dessutom tror jag på breda politiska lösningar som baserar sig på vetenskap och som håller långsiktigt. Skolan ska inte experimenteras med i full skala, samtidigt som detta nu gjorts så har vi nu lärt oss vilka konsekvenser som detta medfört och kan vara intelligentare i framtiden.

Om vi gör lärarutbildningen kortare tror jag att fler kommer ansöka till utbildningen och jag tror dessutom att variationen och den totala kvaliteten då kommer bli högre på både lärarna och de färdiga eleverna och givetvis på samhällsnyttan som dessa elever då kommer skapa.

När lärarutbildningen blir kortare och blir mer relevant kommer fler som har yrkeserfarenhet, ex. ingenjörer, att ansöka och känna att det är rimligt att dela med sig av sina teoretiska och praktiska erfarenheter i en tid av sitt liv.

Dessutom ser jag givetvis pedagogik som mycket viktigt i lärarutbildningen, men även psykologi, filosofi och introspektion/meditation, både för lärare och även för elever. Dessa ämnen behövs i en vetenskapligt utvecklad skola, anser jag.

Att förstå hur våra hjärnor fungerar, hur man tänker och att ha lugnet att bearbeta intrycken är nämligen viktigt för att kunna inhämta kunskap, värdera den och förstå helheten, speciellt i ett samhälle där tystnad och eftertanke är en bristvara.

Pierre Gilly tror att den låga antagningen beror på dålig lönenivå för lärare. Han skriver:
“Läraryrket nu är så oattraktivt att nästan vem som helst kan komma in på lärarutbildningen men att det skulle vara ett resultat av lönenivån är väll ändå inte möjligt?”

– Det kan kanske vara en del av sanningen, för vem vill egentligen ta dyra och dåliga studielån om lönen inte blir därefter? Jag tror personligen att Vetenskapliga partiet löser den saken genom kortad utbildningstid för lärare samt ett mer jämlikt samhälle.

Degraderingen till samma beteckning som Jenny Ullström, nämligen ”obehörig lärare” är också helt onödig, anser jag. Det behöver inte finnas någon speciell nivå. Det är resultatet som räknas och kan det mätas så kan det också belönas rättvist. Antalet böcker på en åsnas rygg säger inget om åsnans förmåga att förstå innehållet, komma ihåg det långsiktigt eller hur det skall appliceras. Vetenskapliga partiet löser förmodligen enkelt den saken. Ingen mer degradering av dig Jenny. Det är helt onödigt. Du kan givetvis vara lika bra eller bättre lärare än någon annan “behörig” lärare.

Visst behöver man vara ganska kunnig inom det ämne man lär ut i, men man behöver ju faktiskt inte vara matematiker på universitetsnivå för att vara matematiklärare i grundskolan. Det räcker säkert gott med gymnasiekompetens för det, anser jag. Har man höga betyg i ett ämne i grundskolan borde det egentligen också kunna vara ett tecken på ett bra lärarämne, anser jag.

Och visst finns det människor som vill bli lärare redan i unga år som ex. Lovisa som Körling skriver om och jag ser det som viktigt att vi som har det inre kallet lägger oss på den nivå som passar oss och att vår lärarutbildning blir relevant för den nivå vi har kallet att undervisa på.

Röda Malmö skriver att: “Familjebakgrunden avgör om man ska lyckas i skolan, den negativa utvecklingen är kopplad till segregationen. Elevers bakgrund och bostadsort avgör hur de lyckas, staten måste ta ansvar för skolan.” … “Sätt stopp för vinstuttag i skolan. Några tydliga positiva effekter av det fria skolvalet finns inte, däremot ger det upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet. Möjligheten att bedriva skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör elimineras, skriver ledamöter vid Kungl. Vetenskapsakademien.”

Jag håller delvis med, även om familjebakgrund inte alls behöver avgöra och att utvecklingen kan bli positiv och att alla har valet om de vill assimilera sig eller inte, för äpplet rullar ibland bort en bra bit från trädet, men det som står obesvarat av de röda i Malmö är vad vi ska göra åt elevernas bakgrundsproblem rent praktiskt?

Där har Vetenskapliga partiet flera bra förslag på lösningar som framgår av vårt partiprogram och i dessa frågor anser jag att de röda skulle kunna förbättra sig avsevärt.

För Sverige bör givetvis inte vara avstjälpningsplats för hela världens alla bakgrundsproblem och Sverige ska givetvis heller inte vara med och skapa de problem som dessa människor flyr ifrån, ej heller förstärka dem vare sig ute i världen eller här hemma, men givetvis hjälpa de människor vi tagit ansvar för.

Vi bör hjälpa dem att avskaffa pinsamma kulturer, bakåtsträvande religioner och andra dåliga beteenden som inte hör hemma i ett vetenskapligt samhälle, så att integration och assimilation blir fullt möjlig.

Att de genetiska grundförutsättningarna finns rent generellt för ett liv i Sverige hoppas jag att vi inte ens ska behöva diskutera. Om den generella IQ-nivån i Sverige kan höjas så ska vi givetvis försöka göra det, inte tvärt om.

Fotolasse har insett något som de flesta av de som förespråkar total liberalism inte vill inse, nämligen att “Total valfrihet är omöjligt så länge det finns två människor kvar på jorden.” samt att alla inte är byxade att göra intelligenta val åt sina egna barn. Jo. Man kan ju fråga sig vilken frihet det egentigen är för barnen?

Lotta Edholm har ett försag på lösning: “Men för lärarutbildningens, våra skolbarns och lärarstudenternas egen skull, måste de som antas till utbildningen ha så goda kunskaper att de verkligen kan tillgodogöra sig studierna. Därför bör intagningskraven för lärarstudenter höjas. Sätt en betygsgräns för vilken betygspoäng, utöver den grundläggande behörigheten, som man minst måste ha för att komma in på lärarutbildningen, och minska antalet studenter som kommer in via högskoleprovet.

– Intressant. Den lösningen kommer minska antalet lärare även om det sannolikt höjer kvaliteten på de som faktiskt kommer in och klarar utbildningen, men endast en sänkning av lärotiden för lärare och mer relevans tror jag kommer ge önskat resultat.

Britt-Marie frågar sig:
“Vem vill bli lärare om det går att jobba med annat? Långa arbetsdagar och dålig lön. Ingenting som lockar toppstudenter. När kommunerna dessutom sparar sönder skolan lär även de lärare som idag jobbar inom yrket fundera över att byta yrke. Jag har gjort det mycket den senaste tiden.”

– Jo. Jag tror absolut att du bör prova något annat, Britt-Marie.

Veiken skriver:
“Stryp vinstmöjligheterna för friskolor och använd dom pengarna på ett vettigt sätt i verksamheterna!”

– Jag tror absolut att det kan vara en del av lösningen men man bör givetvis titta på detaljerna för att sedan kunna förstå helheten innan man har åsikter om saken.

Martin Nilsson skriver: “Resursstarka studenter väljer andra utbildningar. De som kommer in på lärarutbildningen har inte samma bakgrund som tidigare. Det ingår inte att läsa en dagstidning regelbundet och det är ju ett problem. Man saknar en uppdatering om vad som händer i samhället och det påverkar även kunskaper om språket, säger Mikael Börjesson, docent i utbildningssociologi vid Uppsala Universitet till DN.”

– Jag läser inte heller dagstidningen regelbundet, men att dagspressen skulle ge en bra uppdatering om vad som händer i samhället är ju en sanning med modifikation när pressen är såpass styrd och strypt som den är idag. Varför läsa den om vi inte får hela sanningen om tingens ordning? Det kan ju för bövelen vara ett friskhetstecken!
Ibrahim Baylan, skolpolitisk talesperson för socialdemokraterna, säger:
“Vi har länge krävt att det införs lämplighetsprov. Läraryrket handlar inte bara om betygskrav utan också om ledarskap och didaktik. Vi måste också koncentrera oss på att göra yrket mer attraktivt. Det handlar förstås om lönerna, men också själva yrket och bilden av yrket. Jag skulle vilja att en ny regering efter valet samlar ihop alla intressenter och enas om en form av borgfred om lärarna och läraryrket, säger “

– Det måste jag säga var det vettigaste en politiker sagt på länge. Det verkar som om du använder hjärnan ganska effektivt. Om du känner för det är du varmt välkommen att ansöka om medlemskap i Vetenskapliga partiet, Ibrahim!

Varghjärta skriver: Sluta riv den svenska skolan, förbjud vinster, bort med inkompetenta oengagerade skolledare och förstatliga skolan igen, gör den likvärdig och ett utvecklande kunskapscentrum…gör det NU, gör om, gör rätt!”

– Jo. De flesta inkl. Folkpartiet verkar rörande eniga så frågan är varför det inte sker…eller var detta enbart ett hycklande politiskt utspel av Folkpartiet som suttit i den regering som faktiskt skapat det vi ser idag? Är miljörörelsen, som är full av gamla borgerliga liberaler, att gå med på att förbjuda vinster i friskolorna?

Cornucopia skriver: ”Vi kommer nu leva med en allt sämre situation, då inga åtgärder som tas idag kommer ge resultat förrän om kanske tidigast 12 år. En hel generation av 90- och 00-talister är antagligen kastade på soptippen kunskapsmässigt.”

– Om detta är sant så undrar jag varför det är sant. Finns det forskning som kan visa varför detta har kunnat ske?

Slutligen. Jag anser att den viktigaste rollen som en lärare har är att kunna motivera elevernas intresse att lära sig. Läraren bör kunna ta bra exempel ur det vanliga livet, gärna ur sina egna erfarenheter. Det är också viktigt att vara öppen och medveten så att man kan ifrågasätta vad vi håller på med och varför. Eleverna mår bra av det, vet jag.

Och det är Sådana individer Vetenskapliga partiet behöver och även Sverige och världen. Välkommen in i partiet om du har vad som krävs!

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

SVD – Sätt stopp för vinstuttag i skolan
DN – Nästan vem som helst kan bli lärare
SVD – Bottenresultat räckte för lärarlinje

En reaktion till “Skolan kan bli effektiv, rolig och vetenskaplig i framtiden

Kommentera enligt kommentarsreglerna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s