Birger Schlaug har också ludd i örat

Birger Schlaug kritiserar den politiska högervridningen i BT genom att citera lite ur Nalle Puhs filosofi:

”Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att hen (förlåt!) har lite ludd i ena örat.

Det sistnämnda budet har jag inte formulerat själv. Jag har norpat det av Nalle Puh. Det är på något sätt tidstypiskt att man finner mer citatvärda uttalanden av Puh än av statsminister och partiledare.”

Birger Schlaug anser sig vara grön och klagar på högervridningen, men då anser jag att han bör meditera lite djupare på visa saker och bemöta dem om han nu inte har ludd i örat.

Han har tillhört och lett ett parti som idag drar Socialdemokrater och Vänsterparti högerut och som är för det extremkapitalistiska och miljövidriga EU-medlemskapet. Hur förklarar han hur det gick till rent praktiskt?

Saker han bör fundera mer på, inom grön politik, finns dessutom i Vetenskapliga partiets partiprogram och deklaration om politisk färg.

Sedan kanske han bör dra luddet ur örat och bemöta varför han klagar på allt utan att istället positivt och aktivt deltaga i politiken, eventuellt skapa ett nytt grönt och människovänligt Miljöparti som valsamverkar genom ex. Valsamverkanspartiet.

…men trots att jag gett det till honom, igen och igen, har han ignorerat det och inte bemött det sakligt och deliberativt. Birger Schlaug har därför också defacto ludd i örat.

Kanske är det bekvämt att pimpla vin med fet politikerpension och blogga lite förstrött, men leder det verkligen framåt till en grönare och mer människovänlig politik?

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

PS. Annonserna nedan finansierar partiets vackra publicering som levereras av WordPress.com

2 reaktioner på ”Birger Schlaug har också ludd i örat

  1. Vet knappt om det är värt att skriva detta, men Birger lämnade partiet för länge sedan (liksom jag), just för att det drog åt fel håll. Om det sedan drar ändå mer åt fel håll är det knappast något som man kan ta ansvar för.

    Sen kan man fundera på vem som idag får mest genomslag idéemässigt, du eller Birger? Lösningen kanske inte alltid är att skapa ett nytt parti, som även det riskerar att kidnappas…

  2. En intelligent kommentar och delvis en helt korrekt slutats med det du idag har vid handen, men jag har lösningen på problemet.

    Jag lämnade Miljöpartiet innan Birger eftersom jag drog exakt samma slutsats fast tidigare än Birger,

    För mig var måttet rågat när Miljöpartiet beslutade att bli EU-positivt, något som man kan räkna ut med arslet är dåligt för miljön.

    Man behöver inte ens kunna tänka tre steg framåt i schack för att förstå det.

    Jag såg visserligen tydligt och tidigt varthän MP skulle ta vägen och inser givetvis, precis som ni gjort, att det inte heller blir bättre av att vi drar oss ur.

    Därför tog jag ansvaret och startade tillsammans med andra individer ett direktdemokratiskt alternativ men också det infiltrerades av mindre mentalt bemedlade så slutsatsen är givetvis helt korrekt. Att starta ett parti som återigen kan infiltreras och förstöras kommer inte lösa problemet på lång sikt. Har provat och avfärdat den idén.

    Därför har jag nu konstruerat ett nytt sätt att leda ett politiskt parti. Först å främst är jag permanent spärrvakt för Vetenskapliga partiet och håller skutan på rätt köl och kastar ut infiltratörer som inte hör hemma inom partiet.

    För det andra fungerar Vetenskapliga partiet med konsensus och jag har dessutom, som jag redan nämnt, en permanent spärrvaktsfunktion mot individer som blockerar konsensus utan hållbara argument. De hör inte hemma i en deliberativ diskurs och har därför inget att tillföra Vetenskapliga partiet.

    Nästa del av planen är att skapa en bred valsamverkan så att riksdagen kan penetreras enkelt. Det har jag gjort för att jag inser att ledande aktiva människor som ex. Birger har vissa frusna föreställningar och vill leda egna partier och inte helt kan acceptera den strikta vetenskaplig hållningen som jag konstruerat och jag tror jag vet exakt vad det beror på, men det nämner jag inte här.

    Detta parti som jag konstruerat heter Valsamverkanspartiet och samma princip gäller även där. Jag är permanent spärrvakt, konsensus i besluten råder och sabotörer kastas ut.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

