Helen Rosells ängslan om våra barn och mitt positiva svar

Helen Rosell säger idag något tänkvärt. Jag citerar rakt av:*

VAD ÄR KUNSKAP?

ATT INTE KUNNA SY, SNICKRA, VÄVA, ODLA ELLER SKÖTA DJUR
… men tvingas lära sig om – och betygsättas – i kunskaper om de fysikaliska lagarna i form av matematiska relationer, spektrumtäthet eller sammansättning, uppträdande, struktur och egenskaper, atomer, joner, molekyler, kristaller och andra tillstånd av materia, antingen för sig eller begreppen energi och entropi i relation till spontaniteten hos kemiska processer osv.

… gör att många elever slåss ut redan i skolan.

ATT VETA VAD VETET BESTÅR AV, MEN INTE KUNNA ODLA DET …

… gör mig orolig inför framtiden.

Att veta att motståndet mot bordet är lika starkt som trycket mot föremålet, men inte kunna bygga ett bord …

… gör många elever uttråkade.

Att tvingas till kunskaper som inte är befästa i praktisk verklighet, och därför få problem att lära in det …

… känns frustrerande.

ATT veta vilka krigsherrar och alienationer som bildades, löstes upp och bildades igen under olika krig, och vilka kungar som levde och dog, och under vilka årtal – men inte veta varför vi krigar mot varandra, eller hur vi ska kunna undvika krig

… får mig att undra.

Att veta allt om klimatförändringarna, men ändå slussa in skoleleverna i en värld med yrken som är bidragande orsaker till klimatförändringarna

… gör mig djupt bekymrad.

Att inte kunna sy, snickra, väva, odla eller sköta djur …

… utan vara totalt i händerna på ”samhället”, och dess industrier, industrijordbruk och storföretagen för att få jobb slår ut många levnadslystna ungdomar.

Att ha en övertygande, optimistisk tro på att våra utbildningar, vår teknik, vår forskning och våra pengar/resurser ska rädda människorna och världen …

… ger mig ÅNGEST!

Jag svarar med positivt hopp:

Kunskap är allt det där du vill ha och att få ha lärare som väcker lust att lära även om de teoretiska sakerna. Alla elever vill inte bli raketingenjörer och det är givetvis helt ok. Det vi som medmänniskor kan göra är att försöka skapa barn som är positiva och intelligenta nog att klara av den teknikutveckling vi ser så att de klarar av skolan. Välj din framtida spermie och ägg med omtanke om resultatet du vill se! Alla barn förtjänar att bli glada och intelligenta barn.

Självfallet är det bra om man vet vad både dagens och gårdagens vete, dinkel, består av, hur gluten påverkar oss och hur man bäst odlar sin trädgård i samklang med naturen. En sådan skola kan vi få.

Att beskriva dynamiska förlopp och kunskapen att kunna bygga ett bord är fullt förenliga med varann. Skolor och barn som klarar av båda delar kan vi få i framtiden.

Kunskaper som är teoretiska och kunskaper som är befästa i praktisk verklighet kan de flesta normala intelligenta och positiva barn ta till sig i framtiden.

Att veta vilka individer och lakejer som skapade död och lidande är viktigt, det är viktigt att veta vad som drev dem och hur de kontrollerade folket, för då kan vi se likheterna idag med vissa individer som gör likadant och demaskera dem och det är viktigt att visa hur freden vanns samt att ha filosofiska diskussioner om hur man skapar fred och varför fred är bra. Det kan vi ha i framtidens skola.

Vi vet väldigt lite om vad som skapar klimatförändringarna, vissa forskare skrattar åt fenomenet, men de flesta partiers dumhet i att ”skapa jobb” trots att vi håller på att få slut på resurser bidrar absolut inte till lösningen som heter nedväxt. Alla partier vet att minsking av populationen är det som bäst kan få ner både koldioxidhalten (om det nu skulle vara ett problem) och resuranvändningen tillsammans med andra politiska åtgärder.

I framtiden kan vi skapa färre barn tills vi når balans med naturen, såsom The Georgia guidestones rekommenderar, och slussa in dem i en värld med logiska yrken som är bra för oss alla långsiktigt.

I framtiden kommer många människor kunna njuta av att kunna sy, snickra, väva, odla eller sköta djur och samtidigt vara i trygga händer av ett modernt samhälle med miljöriktiga industrier, ekologiskt industrijordbruk drivet av sol och vindkraft och ibland även statliga storföretag som behövs för allas väl.

Det är mentalt friskt att ha en övertygande, optimistisk tro på att vi kan skapa bra utbildningar, bra teknik, hederligare forskning och jag tror vi kan skapa pengar tillsammans som tjänar våra syften och mål så att vi hushåller med våra resurser så att vi räddar oss själva och framtidens generationer i hela världen.

…för vart leder egentligen negativiteten?
Positivitet och konstruktivitet skapar lösningar. ;-)

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

Annonser

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s