Kanske måste vetenskapligheten ske stegvis via Jesus?

Den tanken slår mig när jag ser ett videoklipp från en muslim som hallicunerade en Jesus-upplevelse/uppenbarelse på väg att begå självmord.

A Muslim Exposes the evils of Islam.

Sanningen ska fram. Jag har själv hallicunerat Jesus i en meditation tillsammans med en kristen flicka på en ekobyggresa med Fältbiologerna. Det påverkade mig givetvis enormt mycket känslomässigt även om jag rent logiskt inser att det är just en fantastisk hallucination som sker i mitt sinne, kanske för att jag fötts med en sådan ”förmåga” att hallucinera i meditation.

För mig är Jesus en mycket viktig och tänkvärd filosof även om det finns fler tänkvärda filosofer och jag aldrig skulle drömma om att göra dogmatisk religion av dem.

Men det som slår mig idag är att konvertering från dogmatisk Islam till dogmatisk Kristendom ändå kan vara det steg som senare leder till sekulär tro och sedan till fullfjädrad vetenskaplighet där vetenskapens överlägsna sanningsökande helt ersätter religionen, precis som astronomin ersatt astrologin och darwinismen ersatt skapelseberättelsen, helt enkelt för att darwinismen med överväldigande bevisföring visat sig vara otroligt sannolik.

Det är helt enkelt naturliga steg när man kommer närmare Gud, sanningen, den rena kärleken och den logiska enheten med allt levande.

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

PS.Vi har valt det mest seriösa presentationsverktyget vi kunde finna och det blev WordPress.com Annonserna du ibland kan se nedan finansierar WordPress.com och gynnar inte Vetenskapliga partiet ekonomiskt.

6 reaktioner på ”Kanske måste vetenskapligheten ske stegvis via Jesus?

  1. Vill berätta för dig Martin att jag anser att beprövad erfarenhet väger lika tungt eller t.o.m. ibland tyngre än vetenskap. Astrologi har hjälpt mig personligen en hel del i mitt liv, fungerat som en coach och fått mig att anta utmaningar och ändra kurs radikalt ibland vilket har inneburit transformation av mitt medvetande och lett mig till betydligt högre livskvalitet än jag hade haft utan tillgång till mitt horoskop. Har tittat djupt där och även med hjälp av det fått en bättre distans till mina ibland irrationella beteenden o motstånd mot förändring, helt enkelt en bättre förståelse för både mig själv och mina medmänniskor. Men det finns en risk för att man villar bort sig i det enormt omfattande horoskopet, krävs övning att tolka och kunna se övergripande drag o riktningar.Astrologi var människans livsåskådning för över 5000 år sedan, och de stora världsreligionerna är troligen avarter som grundar sig på denna, som jag anser är betydligt sundare och ickedogmatisk, och kan rätt använd bidra rejält till personlig utveckling.

  2. Kraften av fantasi som tilltalar oss ska absolut inte underskattas.
    Meditation och undersökningar på området kan kanske vägleda dig?

    En vaken man för länge sedan kallad Gotama Buddha lär ha sagt:

    ” Do not go by revelation;
    Do not go by tradition;
    Do not go by hearsay;
    Do not go on the authority of sacred texts;
    Do not go on the grounds of pure logic;
    Do not go by a view that seems rational;
    Do not go by reflecting on mere appearances;
    Do not go along with a considered view because you agree with it;
    Do not go along on the grounds that the person is competent;
    Do not go along because ”the recluse is our teacher.”
    Kalamas, when you yourselves know: These things are unwholesome, these things are blameworthy; these things are censured by the wise; and when undertaken and observed, these things lead to harm and ill, abandon them…
    Kalamas, when you know for yourselves: These are wholesome; these things are not blameworthy; these things are praised by the wise; undertaken and observed, these things lead to benefit and happiness, having undertaken them, abide in them.”

    Tror du att denne man trodde på astrologi eller ej?

    Intressant teori om denna sak:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect

    Dawkins om horoskop

  3. Buddha hade sin väg, han var upplyst och jag är inte där ännu. Har en rik inre värld av symboler, myter, sagor och drömmar och ser den som min kvinnliga sida som accepterar att allt inte behöver förklaras eller analyseras sönder, utan finns där som det stora mysteriet där saker inte alltid kan förklaras. Även den store tänkaren Einstein hamnade till slut där, i det som är större än människan och inte kan förklaras. Vetenskap och logik står den ena hjärnhalvan för, intuition, klärvoajans, skönhet mm, den andra. En sund vetenskap är mycket viktig men behöver balanseras upp av den andra biten. Naturfolken vet hur man lever i balans med naturen utan vetenskapliga texter. De vet ändå och har mycket att lära oss. De vet också det som du har kommit fram till att det allra viktigaste är att leva så att vi tänker på framtida generationer. Och att girighet och dogmatiska religioner förstör väldigt mycket. De känner också vördnad för det stora mysteriet som heter livet, och mystiken i en vacker blommas underbara doft eller mystiken med ett nyfött barn, som inte kan tala ännu och barnets stora själ. Även Buddha var nog förundrad över dessa ting. Tror du inte att man kan vara både vetenskaplig och en mystiker? Du mediterar, finns det inte ett inslag av mystik i det?

  4. Att läsa och meditera kan leda till upplysthet om symbolers, myters, sagors och drömmars djupare betydelse. ;-)

    Du behöver alls inte förklara eller analysera sönder något, bara låta det vila och vara öppen för intryck i din meditation. Svaren kommer automatiskt och stora mysterier kommer automatiskt att förklaras för dig.

    Den ofta felciterade Einstein citeras här mer korrekt av Dawkins

    Jodå, visst kan vi skapa ritualer precis som de få naturfolk som vet hur man lever i balans med naturen och om vi som nytt naturfolk behåller vetenskapen kommer vi kunna försvara oss mot barbariska folk och nedväxa dem och därmed rädda naturen.

    En vacker blommas underbara doft eller det fantastiska med ett nyfött barn kan även en vetenskapligt lagd människa njuta av. Jag gör det ofta, med blommor alltså.

    Att vara vetenskaplig är att försöka förstå sig på hur mystiska upplevelser kan förklaras och tolkas och därmed kan vi få en dubbel upplevelse av mystiken. Det man ännu inte förstår är fantastiskt mystiskt och när vi lyckas förklara något är det en fantastisk seger.

    Jodå. I meditationen finns det massvis med helt fantastiska upplevelser, även mystiska inslag. Meditation och andra mentala tekniker kan berika vårt medvetande på olika vis. Att skilja på fantasi och verklighet förminskar inte de mystiska upplevelserna, tvärtom så kan de lära oss mer om vi försöker förstå dem.

  5. Jag förstår, då är det nog inte så stor skillnad på din och min inställning som jag först trodde ;-)

  6. Jag hoppas du nu förstår skillnaden mellan att njuta av att läsa sitt horoskop och att tro på det. Skillnaden är givetvis enorm. Det ena är en trevlig paus, en reflektion, kanske något som kan hjälpa till att fatta ett beslut, men tror man att stjärnorna verkligen är sammansatta konstellationer med krafter som påverkar vårt liv så är det en religion.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

