Debatt: Jens Holm, Lena Ek och Martin Gustavsson

Jens Holm från Vänsterpartiet, miljöpolitisk talesperson och riksdagsledamot, skriver ett öppet brev till Lena Ek som heter: ”Dags att debattera miljö

Hej Jens och Lena,

Ursäkta om jag ger mig in i er ”debatt”, men jag anser det behövs. Jag inbjuder er båda på deliberativ diskurs för framtidens generationers väl.

Först måste jag med glädje säga hurra för att Lena som borgare vill ha en bättre miljöpolitik och att du sett det i realiteten Jens.

Jag noterar att Lena inte är ensam ansvarig borgare för miljökvalitetsmålen och att varje politiker i valtider måste skydda sitt parti från sanningen som för borgarna givetvis är något besvärande.

Men huruvida det är de fattiga som här och nu drabbas av våra och den rika världens utsläpp det vet jag faktiskt inte. När jag undersöker saken verkar klimatförändringen inte alls bero på utsläpp, så borgarna kan faktiskt ha gjort rätt som röstat emot. Torpedering av klimatbluffen av professor Bob M Carter.

Men det finns en annan och viktigare fråga för miljön som garanterat påverkar miljön och det är Vetenskapliga partiets viktigaste fråga. Läs gärna in er på den!

Jens har rätt, Elbilar i all ära, men de kan inte få ned alla utsläpp från transportsektorn, men även om vi gör det enklare och billigare för människor att resa kollektivt löser det inte problematiken på lång sikt, för nästan alla politiker i riksdagen vill ju importera fler människor när det de facto är nedväxt som behövs för miljöns bästa.

Att borgarna gör så lite för det kollektiva resandet ligger i deras politik. Det är ett EU-positivt parti som vill sänka skatter och höja tillväxt så att Sverige står sig i den globala sjuka frihandeln som tär på världens gemensamma resurser, men I den situation vi befinner oss i, dvs. EU-medlemskapet, är det bästa för Sverige att föra just en sådan kortsiktig politik. Går vi ur EU kan vi föra en vänsterpolitik. Jag hoppas du inser den saken, Jens. Borgarna vill Sverige väl.

Jens. Ditt parti vill också bekosta massinvandring och tillhörande flerbarnstillägg. Var ska dessa pengar tas? Genom skatt på företag inom ett frihandelsområde? Tänk rätt, tänk om! Att borgarna säljer utsläppsrätter är ett resultat av att kostnader måste täckas och inom EUs frihandelsområde har regeringen inget större val när de samtidigt vill bekosta massinvandring.

Jens. Köttkonsumtionen ökar med antalet medborgare och ja det leder till ökade utsläpp och mer miljöförstöring. Visserligen kan man minska köttkonsumtion men på lång sikt räddas mest miljö med färre antal människor och det vet du. Jag är för att alla barn ska kunna välja vegetarisk mat i skolan varje dag om de vill ha det, samtidigt vet jag att det är en kortsiktig lösning på miljöproblematiken om vi inte tittar på folkmängd och resursförbrukning.

Jag ser fram emot era ärliga och deliberativa svar!

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

PS. Vi har valt det mest seriösa presentationsverktyget vi kunde finna och det blev WordPress.com Annonserna du ibland kan se nedan finansierar WordPress.com och har inget speciellt att göra med Vetenskapliga partiet.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

