Ska man spotta på rasister eller hjälpa dem?

Jag fick en kommentar till detta forum som jag valde att placera i skräpkorgen eftersom den var onödigt ohövlig och onödig, men kommentaren är ändå anledningen till denna post.

Personen kunde inte hantera frizoner för fördomsfulla.

Till att börja med har Vetenskapliga partiet både hjärta och hjärna och därför väljer vi att hjälpa alla människor att må bra, oavsett ras eller bakgrund.

Men ska man spotta på fördomsfulla eller hjälpa dem?

Alla har väl några fördomar, men dessa betydligt mer fördomsfulla människor styrs, enligt min egen åsikt, ofta av rädsla, obehag och olust inför det som är annorlunda, skrämmande eller i deras egna ögon fult och har valt att motarbeta det aktivt.

Så hur ska man hjälpa dessa mer fördomsfulla? Går det att hjälpa dem?

Vissa mer fördomsfulla har ex. redan beslutat att börja hjälpa sig själva. De röstar på Sverigedemokraterna, Svenskarnas parti och de flyr/bosätter sig i mer svenska områden etc.

Vissa mer fördomsfulla som inte har råd befinner sig ofta i de områden som är överrepresenterade av invandrare eller så känner de sig invaderade. De har det givetvis extra jobbigt. Stressen av att inte kunna fly eller känna att de är under invasion förvärras av den rädsla, det obehag och den olust de känner när de ständigt tvingas möta de människor som de anser skapar obehaget.

Men ca 85% röstar ju ändå för integration i Sverige så 85% bör rimligen få uppleva detta.

En lösning är givetvis att politiskt skapa olika områden för olika människor som har olika preferenser där alla kan känna sig lugna och trygga. Det är en lösning där ingen kommer till skada och alla kan må bättre, tror jag.

13% av befolkningen bör kanske slippa bo och uppleva muslimer? Och kanske bör ca 5% av dessa dessutom kanske få slippa bo med icke-caucasier helt och hållet?

Men kan man på lång sikt bota fördomsfullhet? Jag vet inte om det är möjligt, men jag tror att rätt angreppsätt är att politiskt tillfredställa alla människors viljor så långt det är möjligt.

En politikers vilja att alla ska integreras med varann får inte gå för långt. Vissa människor vill inte integrera sig. Viljan till integration måste komma från människorna själva och kommer den inte ska den inte tvingas fram.

Personligen har jag genomgått flera kulturschockar och jag har haft turen att klara av det väl även om det fanns perioder av fördomar inuti mig. Jag orsakade också säkerligen fördomar mot västerlänningar i denna kulturchock.

I vuxen ålder hade jag inte tvånget att stanna i de kulturschockar jag utsatte mig själv för. Jag var fri att välja själv. Jag flydde visserligen Egypten och Indien på flera olika vis men omfamnade Thailand och Laos med hela mitt hjärta, men tänk om jag bodde i Sverige och hela granskapet plötsligt blev likt Egypten eller Indien? Hade jag klarat av det utan att bli rasist? Det är tveksamt.

Det är kanske därför jag känner extra stor medkänsla med de fördomsfulla vars tillvaro förändrats extremt mycket. Kärlekens väg och frivillighetens väg kombinerat med förnuft är rätt väg, tror jag, men går det att bevisa vetenskapligt på något vis?

Och ska man spotta på rasister eller hjälpa dem? Vad anser du och varför anser du det? Basera gärna dina åsikter på vetenskap om du kan!

Slutligen. Religion är ingen ”ras” och tacksamhet för det. Att vara emot en religion eller alla religioner är inte ”rasism”. Religion är som vilken fastfrusen ideologi som helst, eller likt ett virus. Religion och virus kan läkas ut. Kan rasism läkas ut?

Med vänlig hälsning

Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

