Snart kommer vi till ökade Pisaresultat men ”inte ännu”

Det verkar som om Vetenskapliga partiet har rätt och politikerna, speciellt de borgerliga, inte ännu lyckats nå fullgoda resultat för eleverna, men nu har de en verklig chans att tillsammans strax, medelst mer kompetenta lärare och mer kompetenta system, reparera de skador de åsamkat svenska elever med sin stressande och bestraffande betygshysteri, vilken tagit bort glädjen att lära för många elever.

Jag har tidigare skrivit en hel del om pisa-testet, men idag vill jag presentera en helt fantastisk pedagogik som min kära mor kanske omedvetet arbetat efter hela min uppväxt, i alla fall indirekt.

Det är Carol Dweck som bevisat vetenskapligt varför betyg är dåligt, speciellt för elever som råkar befinna sig på en lägre kunskapsnivå av olika skäl. Carol Dweck här via det fantastiska forumet TED som på lättfattlig engelska presenterar ”Kraften av att tro att du kan förbättra dig”.

Detta är otroligt glädjande för alla elever som oavsett färäldrar, ovsett genetisk härkomst och oavsett lärare. Eleverna kan nu helt själva kan koppla om sitt tankemönster och snart, men ”inte riktigt ännu” bli en av klassens bästa elever, i alla fall i de ämnen som är mest intressanta.

Så jag tipsar skolan, och även Carol Dweck, om att lektionerna ska vara så roliga som möjligt dessutom.

Grattis alla skolbarn och God Jul önskar
Martin Gustavsson
Partiledare eller om ni vill ”Den riktiga läraren”
från Vetenskapliga partiet

7 reaktioner till “Snart kommer vi till ökade Pisaresultat men ”inte ännu”

  1. Jag har en del insikt i utbildningsväsendet. Vad jag kommit fram till är att den tankenivåbegränsade inividen får arbete som lärare idag. När ”Staten” försökte sköta utbildningsväsendet så blev nivån för att bli anställd som lärare kraftigt nepotistiskt begränsad. Idag när antagningen av lärare bedrivs kommunalt så slår ”Släktskap” ”Rätt åsikt” och en totalbefriad person med låg tankeförmåga med mer kompetens för ”Medhåll” än för utvecklande av fritt tänkande anställd som ”Lärare”. Att tro att kunskap och kompetens styr urvalet av lärare idag som är lämpliga att utbilda vår avkomma? Den tron lägger jag i skräpkorgen! Jag har samlat bevis som visar att även på den högsta utbildningsnivån är nytänkande och förändring paria! Rent fysiska dokument som visar hur det går till på ”Högsta” nivå. Att jag nämner detta är att jag blir äldre och har mindre att förlora. Den som har färre år kvar att leva har mindre att förlora. Jag kan bevisa saker som allmänheten vid avslöjande skulle sätta fingrar i öronen vid hörandet och händerna för ögonen vid seendet. Tron på utbildningen skulle inte raseras, men troligen krackeleras och förhoppningsvis skapa en debatt om vad i för slags människori vi lägger våra barns utbildning. Jag kan ta vilken debatt som helst när jag har empirisk bevisning.

  2. Detaljer i hur en ”bra” utbildning går till har jag också en del insikter i. Men en utbildning låst vid tradition och begränsningar är inte utbildning. Att med pedagogiska metoder lära barn tänka fritt är även idag 2014 suspekt. I stort sett alla utbildningsmetoder bygger på en ism eller ion. De flesta utbildningar bygger på att forma vår avkomma efter allas eller tro en grupps tro, eller vad jag kallar teotro. Naturligtvis använder jag mej av min utbildningsmetod dagligen i vardag som arbete för för att få ett resultat som jag tidigare försökt ”Förutspått”. Metoden är mycket effektiv när barnet nått en högre ålder. Eftersom jag aldrig blir insäppt i de ”Fina Salongerna” så får jag aldrig numera möjlighet att utvecklas bland yngre medborgare. Jag ”Röjer” bland vuxna med gott resultat. Du läsare får fråga och utmana mej med vilken fråga Du vill. Du bidrar till min såklart nuvarande teori om lärande. Även den mest stupida och irrationella fråga bidrar till utvecklingen av min metod. Eftersom min teori utgår från självlärande så finns det inga länkar att tillgå. Du som läsare får själv testa min teori. Ledtråden är empirisk bevisning i många led och därvid kopplingar till personlig empirisk bevisning. Bevisning är att med metod i många led kunna förutsäga ett resultat och förklara varför det blev och blivit så.

  3. Det tråkiga är att jag skrivit ett så engagerat svar och lagt ner masor av tid och den undermåliga digitalismen utplånar varje ord. Så privat och så ofta i yrket sker det. OK! nästa försök. Nu klickar jag så att det visar att jag är med.

  4. Ett exempel: Att visa medarbetare hur engagemang och mod gör ditt arbete mer meningsfullt. Vi lägger ju ändå stor del av vår livstid på att få in pengarna som vi gjort oss beroende av.
    Punkt ett: Visa hur det du gör hör ihop med ett fungerande SAMHÄLLE. Att bara få folk att förstå meningen med samhälle! är ett av dom första stegen.
    Punkt två: Att med stort engagemang bevisa genom små och stora exempel hur vi får större njutning av vår begränsade livstid genom att engagera sig.
    Punkt tre: Att med skoningslöst samarbete visa att där slöhet uppkommer får alla det sämre. Metoden kan upplevas som hård av tankebegränsade. Det handlar om att hitta sin plats i en verksamhet som kräver engagemang. Vi är en arbetsgrupp om fem personer och vi gemensamt i samarbete har fått bort sex personer som är ”Korkade” eller lata utan förmåga till samarbete.
    Punkt fyra: Att med totalt nyttjande av de grå hjärnceller vi alla är skapta med visa genom exempel hur det går att göra vilket yrke som helst intressant. Fyraexempel: Genom att observera allt som sker i förhållande till vad ditt uppdrag är så går det att uppnå ”magiska” yrkesegenskaper. Det står hundratals med europallar med gods. Bildning i träslag visar vilka som sannolikt kommer från utlandet och där bör jag kolla extra noga om godset är skadat. Bara formen och tejpen på godset är ju en upprepning och det lär man sig vid engagerad observation. Man lär sig också formen i förhållande till antal med liknade formspråk som blir ett mönster som går att nyttja till sin yrkesskicklighet. I trafiken finns massor av mönster som går att läsa. Som skicket på den långsamma tradarn framför dig som bilmärket som kör om dig med observation om avståndet och farten du blir omkörd. Som exempel. Det handlar om ett mönster med i princip oändligt många faktorer. Med hög input så lär du dig att bli effektiv. Jag har roat passagerare med att tala om kön, eventuell huvudbonad, ålder på förare jag kör, och har sällan fel. (nu skickar jag så att det inte försvinner igen)

  5. Kör om! såklart! Nästa exempel: Ca 150 trädelar till en trappa ska lackeras. Det behövs bara ca två sekunders överblick och en snabb blandning av lackmängd. Lacken tar slut exakt när sista delen är lackad. Varje gång, i massor av år. Naturligtvis ordnade jag vittnen till händelserna. En tredimmensionell träform blir exakt när jag får styra hela hantverksproccesen. (Vittnen finns). Allting handlar om att engagera sig, att gå in för att göra ett bra resultat så som jag vill ha det. När Du köper en sak eller tjänst så vill du ha så hög kvalitet som möjligt. Eller? Du vill inte bli opererad av en klantig kirurg. Du vill att en kunnig och skicklig person har satt ihop din maskin, vad du än köper. Att få en annan människa att begripa meningen med att vara proffesionell i alla lägen, och lyckas är en stor del av att vara lycklig. Naturligtvis inte allt ty det finns alltid områden att engagera sig i. Men skicklighet som är engagemang ger så många nya linjer till meningen med allt. Att vara befriad från girighet är min stora frihet. Har hållt tal för samhällets elit med bevisbar framgång och naturligtvis, empirisk bevisning. Jag kan visa elräkningar och vattenräkningar och bevisa att jag är lika ren och varm som den tankebegränsade som förbrukar hundratalsprocent mer. Naturligtvis finns empirisk bevisning. Jag kan visa massor av exaktheter. Inget slöseri med resurser. Grundmetoden handlar om att koncentrera sig. Och genom exempel visa hur tillfredställande det är. När jag var liten så var det en man som frågade om jag tror att jag är Jesus. Jag tittade på dåren och förstod att han begriper noll.

    1. Rent allmänt för alla som skriver här. Vänligen, var så snäll, skriv så människor förstår så att du hjälper målet med partiet på riktigt!

      Det är bra om det helt tydligt framgår varthän du vill komma och vem du avser när du skriver. Styckesindelning ökar också läsbarheten.

      Då ökar dessutom givetvis sannolikheten att människor tar sig tid att både läsa och svara.

      —-

      Antar att du avser att dessa tankeövningar ska hjälpa lärare och elever till mer tankearbete och fortsatt diskurs?

      Eftersom jag är mer tydlig här är MINA frågor till PYBUSA:

      Fråga -1: VEM kommer i framtiden att visa VILKA medarbetare hur engagemang och mod gör ett arbete mer meningsfullt? Det framgår inte av din text.

      Fråga 0: Du kanske lägger stor del av din livstid på att få in pengarna som du själv gjort dig beroende av, men vem avser du egentligen med ”VI”? Normalsvensken?

      Fråga 1: DET jag gör går ihop med det JAG förspråkar. Hur går det DU gör hör ihop med naturlig balans och nedväxt av populationen? Har det varit effektivt? Eller ökar fortsatt problemet eller ej? Dags att finna nya vägar? Ny väg finns ex. i detta klipp-> EEkologisk apokalyps – Mer djurarter förlorade på 65år än på 65 miljoner år.

      Fråga 2: Om du med stort engagemang genom ex. Greenpeace bevisar, genom små och stora exempel, hur du får större njutning i din begränsade livstid genom att engagera dig så att du verkligen lyckas stoppa utrotandet av djurarter? Om du lyckas vad säger DIG detta om DIG och DITT engagemang?

      Fråga 3: VEM bör med skoningslöst samarbete visa att där idogt arbete uppkommer där får alla det bättre? Hur kan metoden upplevas som mer mjuk och tankeutvecklande?

      Fråga 3.5: Om du har 5 arbetsamma personer i din verksamhet som kräver engagemang. Hur många fler vill du ha som hjälper din verksamhet mot målet? Hur många ”Korkade” eller lata utan förmåga till samarbetebehöver din verksamhet för att lyckas?

      Fråga 4: Om du anser att det kommer rädda naturen att på lång sikt att människor uppnår ”magiska” yrkesegenskaper… tror jag du har fel. Sådant kommer upptäckas och bestraffas av de som inte har framtidens generationers väl som första prioritet.

      Fråga 5: Att vara befriad från girighet är en stor frihet. Vad är du beredd att offra för balans med naturen och framtidens generationer? Är du beredd att lida på golgata och bli korsfäst? Då är du redo för uppgiften i Vetenskapliga partiet.

Kommentera enligt kommentarsreglerna