Vittnesmål från Elena Bondarenko om vad USA stödjer i Ukraina

Newsvoice – Former Ukrainian PM Elena Bondarenko’s Open Letter to the Citizens of the World

Jag översätter brevet efter bästa förmåga:

F.d. Ukrainska parlamentsledamoten Elena Bondarenko’s öppna brev till alla världens medborgare.

Mina vänner, här är mitt vittnesmål. Jag ber att ni delar det i den mån det är möjligt. Om du kan översätta det till andra språk, vänligen gör det!

Jag, Elena Bondarenko, folkald ur Regionspartiet, som har funnit mig själv i opposition till den rådande makten i Ukraina, vill härmed meddela att denna administration har tillgripit direkta hot om att fysiskt eliminera oppositionen i Ukraina; har tillgripligen suspenderat rätten till yttrandefrihet, i parlamentet och utanför, och är inblandade i delaktighet i brott inte bara mot politiker, men även mot sitt folk.

Vardagen för en oppositionspolitiker är detta: ständiga hot, inofficiellt förbud från etern, riktad förföljelse. Alla som kräver fred omedelbart stämplas som en fiende av folket, precis som i 1930-talets Tyskland, eller i McCarthyismens USA.

För några dagar sedan sade, Arseniy Avakov, inrikesministern, en ivrig anhängare av den så kallade Party of War i Ukraina, följande:

”När Elena Bondarenko kommer till podiet för att tala, sträcker sig min hand automatiskt efter min pistol.”

Detta, vill jag betona, är orden från en man som fått i uppdrag att leda högsta polismakten i landet. Vidare: exakt en vecka sedan berövade, Alexander Turchinov talmannen i det ukrainska parlamentet, mig rätten att tala från podiet som medlem av oppositionen för Regionspartiet, för att jag förklarat:

”Varje makt som beordrar sin armé att bomba sina egna fredliga städer, är kriminell.”

Efter detta gav han med storhetsvansinne (megalomani) de radikala parlamentarikerna möjligheten att begära avrättning av oppositionen. Med tanke på att min bil besköts förra året, då extremisterna redan beväpnade sig med vapen, [ett faktum upptaget på band hos polisen, med mitt klagomål] sådana hot riktade mot mig måste tas på allvar.

Vidare vill jag informera alla som inte redan vet det, att den nuvarande ledningen beskyddar de som vågade lyfta handen mot sonen från en annan oppositionspolitiker, Vladimir Oleinik. Ruslan Oleinik, som fullgör sina uppgifter som regional åklagare, misshandlades på sitt kontor, vilket äventyrat hans hälsa, och även hans liv.

Har de undersökt misshandeln av denne åklagare som utför sin plikt? – Nej.
Har de undersökt det monstruösa trycket på oppositionsledaren? – Nej.

Istället har denna administration attackerat åklagaren! Varje dag, hör jag från hans kollegor om misshandel av hans medhjälpare, av attacker mot deras företag, hot, ja, till och med attacker på sina liv, sin hälsa, deras egendom.

De ukrainska medierna är helt sanerade från denna information, och den typiska ukrainaren har ingen aning om att en kriminell kamp pågår mot oppositionen, och att den konstitutionella rätten till yttrandefrihet tryck ned på alla sätt. De journalister som övervinner sin rädsla och arbetar ärligt är föremål för angrepp av en nationalistisk mob, men arrangörerna och deltagarna i dessa pogromer straffas inte, även när de spelas in på video och fotograferas.

Jag uppmanar de internationella organisationer som förkunnar sitt stöd för de demokratiska principerna att inte enbart upmärksamma detta uttalande, men att delta i denna kamp för att bevara och respekt för demokratiska fri- och rättigheter för medborgarna i Ukraina.

Metoderna för juntan i deras kamp om makten, eller snarare, för upprättandet av en ukrainsk diktatur, har ingenting att göra med begreppet ”demokrati.”

Om det internationella samfundet inte gör någonting i vid synen av dessa flagranta handlingar, kommer det att se ut som medhjälp och tyst gillande av alla dessa brott som begås i Ukraina.

Den fria världen kommer att förlora en utpost, Ukraina. Alla som kämpar för demokrati, rättsstatsprinciper, och mänskliga rättigheter, kan tillsammans åstadkomma mycket. Men bara tillsammans kan vi som broderfolk stoppa juntan och kriget i Ukraina.

Med min respekt,

Folkdeputerad i Ukraina, Elena Bondarenko.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

