Datasäkerhet – Vetenskapliga partiet vädjar till Newsvoice.se och Vaken.se

Först och främst vill jag tacka Newsvoice.se och Vaken.se för många intressanta publikationer, vilket verkligen behövs när Goldmann-Sachs-ägda journalister inte gör sina jobb som journalister.

Nu till saken. Pga. valet av hemsidedesign hos Newsvoice.se och Vaken.se har jag svårigheter att enbart läsa HTML och enbart kommentera via HTML utan att ladda ner programkoden javascript som dessa sidor tycks vara fullspeckade av. Datasäkerhet? Jag är skeptiskt.

Jag undviker att använda bilder och javascript om jag kan, mest för att undvika att använda för mycket Megabytes men även för att göra min surfning snabbare. Jag vill också poängtera att mobilstrålingen, som ofta kritiserats på Newsvoice.se och Vaken.se, givetvis minskar med minskad mängd bilder och onödiga script.

Som ingenjör med viss kunskap om strålning och energi har jag valt att använda handsfree, samt skapa gott avstånd till telefonen då mycket data överförs, precis som många andra ingenjörer jag känner valt att göra.

Att ladda ner script, dvs. programkod från olika websidor, som sedan körs på den egna datorn är givetvis en tvivelaktig hantering rent principiellt.

Hemsidor som inte tillåter att man håller sig till HTML helt utan script kan givetvis misstänkas ha helt andra syften med sin existens än den officiella och har man en webmaster som insisterar på att använda script, så till den milda grad att vanlig HTML inte fungerar, bör man fråga sig vem han egentligen arbetar för, anser jag.

Men för att vara konstruktiv vill jag göra gratisreklam för program/applikationer som jag anser är på rätt väg. I Mozilla Firefox kan jag på en laptop inte enbart stänga av bilder men även stänga av javascript genom att skriva ”about:config” i adress fältet och sedan förändra webläsarens funktion under ”permissions.default image” samt under ”javascript.enabled”.

Mozilla Firefox är dessutom en öppen programvara precis som operativsystemet Linux vilket jag anser är bättre för oss alla på lång sikt. Jag anser att vi inte enbart bör försöka använda Linux, men även bör undersöka möjligheten att införskaffa en smartphone som fungerar väl med Linux och installera detta även där och dessutom driva på fler att byta till dessa programvaror.

Jag har länge känt till den registrering som pågår och den kan givetvis användas i gott syfte, men när jag tittar på den politik som förs i världen misstänker jag att det kan finnas helt andra planer med terrorskapandet som pågår och insamlingen av denna data, nämligen diktatur.

Oavsett om Snowden är en riktig visselblåsare, eller en maktens skrämseldocka att skrämma andra visselblåsaret till tystnad, så är de uppgifter han läckt relevanta och skillnaden mellan honom och tidigare visselblåsare i samma ärende är blott att han levererat klara bevis på vad som verkligen pågår, något vi med stor säkerhet redan visste, i alla fall vi som inte avfärdar sannolika teorier med kontrollordet ”konspirationsteorier”.

Jag är i en fas där jag funderar på säkerhet för oss alla som användare på Internet, men även säkerhet för vår demokrati och vår yttrandefrihet så jag har letat efter alternativa e-mail-leverantörer och upptäckt skamliga åtgärder mot ex. lavabit.com, hederligt beteende från dess innehavare, och sedan hittat liknade alternativ som av någon anledning får husera fritt utan samma behandling … hmm … men som innehåller just javascript som krypterar data … Hmmm … Mycket märkligt.

Vetenskapliga partiet använder ett mobilanpassat format som dessutom ser bra ut på både surfplattor och en vanlig dator, dessutom använder vi sparsamt med bilder och givetvis miniformat som man kan klicka på för att få en större bild. Vi har även gått så långt att vi använder mörk bakgrund för att spara mobilbatterier.

Vi har även valt att använda WordPress som INTE äter upp folks kommentarer, men samtidigt skyddar effektivt mot spam. WordPress kan dessutom användas utan javascript.

Jag misstänker att Duckduckgo.com och kanske Goodgopher.com förmodligen är tryggare sökmotorer dessutom.

Jag är alls inte emot passiv övervakning såsom övervakningskameror som enbart kan öppnas av polisen i fall av brottslighet. Det är jag faktiskt för.

Det jag anser att vi bör bekämpa är den stora, allmäna registreringen av alla och här, mina kära vänner, här räcker inte Piratpartiets vädjande till olika regeringar och säkerhetstjänster.

Nej, vi måste själva skapa vår egen demokratiska säkerhet genom den öppna rörelsen, via de som skapar och utvecklar ex. Linux och Firefox! Det går inte att sitta med Svarte Petter på sin egen dator!

Med vänlig hälsning
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

