Kriminellt tiggeri ger 3 miljoner för Sverigedemokrat?

Efter att ha läst ett inlägg på ETC om tiggeri frågar jag mig om hur jag själv egentligen känner och varför, vidare frågar jag mig om det finns någon vetenskaplig forskning inom området tiggeri.

Det bästa jag kan hitta finner jag på Exponerat.net som har ställt frågor och redogjort lite siffror om tiggeri som jämförs med prostitution eftersom det sammankopplas med tvångsarbete eller arbetskraftsexploatering.

För mig själv känns det både förnedrande och besvärligt att se tiggare utanför köpcentrena. Förnedring är givetvis en känsla som bygger på förprogrammerade värdeomdömen genom uppfostran. Så det kan givetvis vara svårt att angripa så svårdefinierade saker genom vetenskapliga bevis.

Politik handlar dock inte alltid om vetenskapliga bevis även om de ofta kan hjälpa oss till ökad förståelse, men politik handlar ofta om att vilja något och att vilja något kan man även på humanistiska grunder.

Så är tiggeri och prostitution förnedrande och på vilket vis? Hur känns det att tigga eller att ge tiggare pengar? Hur känns det att prostituera sig och hur känns det att köpa sex av en prostituerad?

Är det likt korruption eller som att fuska eller luras eller känna sig lurad eller som att få mer lön än vad man verkligen känner att man förtänar?

Det är säkert olika beroende på uppfostran och ens egen kultur och alla människor upplever inte samma känslor. Vi är olika. Så jag kan endast tala för mig själv.

För mig är tiggeri och prostitution och den kriminalitet som ligger bakom förnedrande på flera olika plan.

1. Det är förnedrande för mig att 2015 behöva se detta på Sveriges gator.
2. Det är förnedrande för mig att dessa människor tillåts befinna sig i Sverige när det finns bättre behövande flyktingar i Syrien och dess närområden som behöver mer hjälp av oss med att stoppa det krig som Nato skapat genom att skapa och stödja IS.
3. Det är förnedrande för mig med sådan ineffektivitet.
4. Det är förnedrande för mig att vi svenskar lurats att gå med i EU och att våra politiker ständigt förvärrar för Sverige genom sin politik.

Jag har själv aldrig gett tiggare pengar men erbjudit dem mat och vatten när de sett törstiga och hungriga ut och då har jag befunnit mig i verkligt fattiga länder som Indien och Kambodja.

Det har kännts givmilt och tillfredställande och den tacksamhet som kommit i dessa människors ansikten har kännts äkta. Men att indirekt stödja kriminalitet, såsom ETCs Claes Borgström gör, det skulle för mig kännas helt fel.

Hur det känns att prostituera sig, det vet jag inte och ej heller hur det känns det att köpa sex av en prostituerad. Skulle en kvinna fråga efter pengar efter sex skulle det nog kännas väldigt förnedrande för mig, men det har aldrig hänt mig.

Men idag läser jag i ETC att det kanske pågår kriminalitet inom Sverigedemokraterna och det är på något vis ännu mer förnedrande om det är sant, speciellt för alla de människor som skänkt pengar till Sverigedemokraterna eller röstat på dem.

Bara en månad tidigare landade 3 miljoner kronor från Sverigedemokraterna på Erik Almqvists företagskonto. Det spelade tydligen ingen roll att han svingat järnrör och gjort rasistiska utfall framför mobilkameran. Formellt hoppade han av, men bara ett år senare var han välkommen tillbaka som informell chefredaktör på SD:s nystartade nättidning Samtiden.

Det finns för mig enbart ett sätt att minska förnedringen av Sverige genom dessa politikers enorma arvoden och på så vis få in mer hederlighet i politiken, nämligen att ge sig in i riksdagen och ersätta dessa individer. Nu gäller det bara att det svenska folket vaknar. – Kuckeliku!

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

