[Problemet löst] Blockering av reklamblockerarna är helt onödig – Web Teknologi

Via Ny teknik läser jag om ett företag som har som affärsidé att sabotera de älskade reklamblockerarna även om problemet med irriterande reklam redan är löst. Jag anser därför att det vore intelligentare om företaget NBES och Martin Grahn erbjuder en bättre tjänst som kommer hålla både rent ekonomiskt, men även moraliskt.

Flera av NyTekniks läsare som använder AdBlock har redan förklarat sina egna behov i kommentarsfältet till artikeln.

Behoven för att blockera reklam är olika. Mitt eget behov är en önskan om att undvika onödig mobil-strålning i min egen miljö, p.g.a. vad olika vetenskapsmän kommit fram till, samt att min surfning går snabbare utan tung reklam. När min Megabytegräns är nådd saktar surfhastigheten ned ytterligare. Jag blockerar därför även bilder och Javascript så långt det är möjligt.

Ytterligare en fördel av att använda NoScript är att man kan undvika att okända script/program/applikationer körs på den egna datorn, för att inte tala om chansen att kunna sänka sin kunsumtion och på så vis hjälpa miljön långsiktigt.

Min blockering gäller alltså inte enbart reklam. Jag läser även transkriptioner av olika videos som jag citerar, översätter och kommenterar utan att ens ha sett videon.

Jag använder NoScript via Firefox samt deaktiverar ofta Javascript och bilder via about:config, även om Wikipedia på något vis bestämt sig för att sabotera min önskning för dessa bilder kan jag inte blockera av någon anledning och därför undviker jag wikipedia så mycket jag kan tills Wikipedia löst detta.

Lösningen: Det finns företag och organisationer som insett användarnas behov, respekterar dem och funnit lösningar. De har valt att presenterat reklam på helt andra respektabla vis, på vis som är mindre störande och fullt acceptabla för användarna.

Två exempel jag kommer på nu är reklam i text-format med länk eller genom analys av surfning och reklam som ligger i ex. spam-korgen och denna artikel är de facto ett exempel på en respektabel reklam för ett företag, även om just detta förslag sannolikt saknar framtid, för framtidens generationer vill sannolikt ha mycket bättre lösningar.

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

