Yttrandefrihet – Pågår det hemlig censur mot samhällskritik på din dator?

En av Vetenskapliga partiets flitigaste kommentatorer, vanitasvanitatum10, skriver följande:

”Så fort jag skrivit något samhällskritiskt i kommentarerna till Vetenskapliga partiet så blir det meddelandet förstört, men inte annars. Vad beror det på? Om det vore datorn så skulle det ju vara så jämt, men så är inte fallet. Det är något sjukt på gång. Men just när jag ska skicka kommentaren så försvinner den, inte annars. Jag fattar ingenting. Eller så har de någon slags ”motor” som sorterar bort sådant som kan uppfattas som omstörtande eller besvärande.”

Det låter onekligen intressant. Personligen kommer jag att tänka på någon typ av trojansk häst som inuti din dator utsätter dig, vår demokrati och vårt parti för denna olagliga censur och inskränkning av yttrandefriheten. Ev. kan det röra sig om att någon som du har gett tillgång till din dator manipulerar den. Det är ett problem som varit välkänt, i alla fall för mig, sedan jag själv blev utsatt för skämtet Netbus.

Inget operativsystem är naturligtvis helt säkert mot virus eller trojanska hästar. Användaren måste själv minimera riskerna på olika vis. WordPress.com är ett företag med bra ägarförhållanden med ett gott rykte så jag betvivlar att de skulle skicka ut kommentarsfält som inte fungerar till de som vill kommentera.

Det finns ändå, som jag ser det, några saker vanitasvanitatum10 kan göra för att få bort ett virus, om det nu är ett sådant:

1. Det enklaste. Installera ett annat starkare operativsystem parallellt med det första ex. Linux, eller ha en separat dator med Linux. Själv rekommenderar jag Linux Xubuntu. Fungerar bra även på långsamma gamla laptops. En person med datorvana och viss erfarenhet av Linux kan oftast lätt installera det åt dig.

och/eller

2. Ominstallera det operativsystem du använder. Det kan rensa bort den trojanska hästen och andra problem som du upplever. Skaffa ett login in till operativsystemet. Låt ingen annan få tillgång till ditt operativsystem.

och/eller

3. Läs på om virus, ex. på PC för alla Följ ev. någon instruktion där som raderar de flesta virus.

Om det är någon mer som har liknande problem så skriv gärna om det på er blogg och pinga till denna bloggpost! Ni kan även göra mig uppmärksam via någon av de WordPress-bloggar som finns listade i högerspalten. Ex. via Cornelia eller Annika där jag kommenterar många poster.

En reaktion på ”Yttrandefrihet – Pågår det hemlig censur mot samhällskritik på din dator?

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

