Vetenskap – Snyggt yttre i politiken ger extra poäng men innehållet är det viktiga

En stor andel människor kräver snygga, välsminkade politiker och gärna retuscherade fotografier, i synnerhet det borgerliga blocket, men även det rödgröna blocket. Det är således viktigt att försöka vara snygg i politiken. Det kan ge några avgörande extra poäng.

Högerväljare röstar hellre med ögonen,
skriver Forskning och Framsteg
. Det verkar som om forskare vid Institutet för näringslivsforskning dragit slutsatsen att:

”Högerpolitiker ser i genomsnitt bättre ut än vänsterpolitiker. Dessutom röstar höger-väljare i större utsträckning på vackra politiker.”

”Det visade sig att högerpolitiker är lite vackrare, säger Henrik Jordahl, som är docent i nationalekonomi och forskare vid Institutet för näringslivsforskning samt en av forskarna bakom studien.”

Vi antar att forskarna med höger och vänster menar det rödgröna blocket och det borgerliga blocket, även om båda blocken tycks vara underkastade EU, monopolkapitalet och bankernas vinstmaximeringar, vilket alltihop innebär en monopolkapitalistisk politik. Att människor i det borgerliga blocket i högre utsträckning tycks tro att politik handlar om en skönhetstävling, är minst sagt intressant.

”Att se bra ut är en fördel i många sammanhang. Snygga politiker får fler röster, och vackra personer har det lättare på arbetsmarknaden och tjänar mer, enligt många tidigare studier.”

Jag anser inte att det är samma sak att se bra ut och att vara vacker även om båda är värdeomdömen. Det kan kanske vara svårt att inse om man är nationalekonom? Men tänk då på en vaxdocka av Kajsa Ekis Ekman! Det blir naturligtvis en otroligt snygg vaxdocka, men den är naturligtvis inte lika vacker som allt det Ekis levererat i ex. denna intervju, även om en borgerlig nationalekonom kanske skulle ha ett annat värdeomdöme än mig om den saken.

”Människor är förvånansvärt väl överens om vad som är ett vackert ansikte, säger Henrik Jordahl. Vi har använt oss av de ansiktsfotografier som politikerna själva använder i sina kampanjer.”

Vi vet alla att sådana bilder ofta är retuscherade, ibland så pass retuscherade att det liknar någon helt annan, vilket avspeglar dagens politiska situation. Ändå är resultatet av forskningen intressant. Det bådar gott för alla snyggingar i politiken, kanske särskilt för de som även odlat sitt inre flitigt eftersom resterade ca 80%-92% faktiskt verkar gå på innehållet i politiken.

Annonser

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s