Jag ber om ursäkt – Upprättelse för tidningen 2000-talets Vetenskap

Efter ett samtal från Ingemar Ljungqvist ber jag härmed om ursäkt för min kritik av 2000-talets Vetenskap. Jag känner mig helt enkelt motiverad att be om ursäkt för mitt egna tokiga beteende och skylla på min stora medkänsla som kopplat förbi förnuftet. Det händer helt uppenbart med många andra politiker också.

Kritiken av min artikel verkar alltså vara befogad i ljuset av gårdagens telefonsamtal med Ingemar Ljungqvist som förmodligen bör ta till sig en del av kritiken som riktats mot honom från den nya styrelsen i 2000-talets Vetenskap, såsom vi alla bör vara beredda att ta till oss kritik ibland. Min varningsflagga om mobbning och infiltration åkte nog upp alldeles för fort, men det är intressant att Ingemar Ljungqvist själv fick mig att inse misstaget. Det kunde inte blivit bättre.

På något vis känns det ändå bra att min insikt skett i den ordning som den skett, med i princip 100% säkerhet om orsaken till problemet. En mental utmaning som jag klarade av genom meditation. Jag kommer nu länka till 2000-talets Vetenskap (som saknar RSS-feed) samt till AlmaNova (som är modernare och har en sådan) även om de naturligtvis måste gå skilda vägar.

5 thoughts on “Jag ber om ursäkt – Upprättelse för tidningen 2000-talets Vetenskap

  1. Förhastade slutsatser – människans värsta fiende. Hur många krig har inte startats på grund av detta? Hur många år i fängelse har inte oskyldiga suttit på grund av detta? Hur många lögner cirkulerar inte i samhället på grund av detta?

    Vi människor måste någon gång lära oss att vara ödmjuka och visa tillförsikt. Det gäller särskilt inom vetenskapen som är full av motsägelser, feltolkningar och ekonomiska intressen.

    Vi måste också förstå att det är omöjligt att veta allt om något, oavsett vilken situation vi befinner oss. Det är alltid ”more than meets the eye”. Vi måste stiga av våra höga hästar.

    Dessutom är världen är full av osanningar och lögnare – människor med en agenda, som lägger ut dimridåer och spelar på våra känslor. Ofta saknar de egna och kan därför vara brutalt hänsynslösa, vilket kan få allvarliga följder i folks liv. Vissa (fler än vi tror) är experter på att manipulera oss och matar oss regelbundet med små paket desinformation i syfte att hålla oss i okunskap i decennier. En del är så skickliga att även rättssystemet har svårt att hänga med. Det är mycket lätt att falla i gropen. Du kan bland annat läsa om dem i artikeln om ”Socialpsykologi” i nr 1/2017 av 2000-Talets Vetenskap.

    Riktiga vetenskapsmän försöker genom noggranna och metodiska studier vaska fram fakta och sanning utifrån sitt uppriktiga intresse och med fria händer. I den processen får man ställa känslorna på hyllan ett tag och bli ett instrument, som med ett öppet sinne hanterar informationen. Om detta går att läsa i boken ”Använd huvudet rätt” av Bengt Hansson. Jag citerar första stycket:

    ”Kan vi lita på allt vi hör och ser? Nej, naturligtvis inte – vi vet att människor kan ljuga och förvränga med avsikt, och ännu vanligare är att de missuppfattar saker. Å andra sidan kan man inte heller leva sitt liv och ständigt misstro alla om allting – trots allt fungerar nästan alla mänskliga mellanhavanden genom något slags förtroende. Det är viktigt att KUNNA anlägga en kritisk attityd ibland, men det är också viktigt att veta NÄR man ska göra det och förstå att man ibland ska låta bli”.

    Där kan du också läsa om hur vi skapar vår bild av verkligheten, hur man avgör om någon talar sanning och det vetenskapliga sättet att tänka.

    Dessa inlägg speglar, som tur är, mer din personliga insiktsresa än 2000-Talets Vetenskap som förening. Bra att du nu kommit till en viss insikt om hur det ligger till med saker om ting hos oss!

    …men trots det fortsätter du kasta du pärlor år svin.

    Much to learn you still have.

  2. Ett tag tänkte jag att jag kastar pärlor på svin, men så började svinen sluta grymta negativt och de började tänka positivt och konstruktivt. Svinen började spotta ut det dåliga svinfodret och vände sig mot storbonden som levererat det. Svinen blev vildare och modigare och började tänka som individer på riktigt och de pärlor jag kastat ẗill svinen utgjorde en god grund att stå på. Storbondens försök att använda el-schocker slutade fungera. Om de nya vildsvinen plötsligt skulle skaffa vingar och börja flyga likt örnar högt över bondens hårt besprutade och näringsfattiga svinfoder, samt börja sprida egna pärlor till andra svin så skulle det alls inte förvåna mig. Att kasta pärlor på svin kan löna sig.

  3. Jag försöker hänga med i resonemanget men blir inte riktigt klar på om du avser din egen entrismiska erfarenhet, eller om du bara haft en konstig dröm. Insikt ger vingar, så långt är jag med.

    Vad jag menar är att om man ger pengar till militärdiktaturer i tron att de ska använda dessa till de svältande, då bidrar man till att förtrycket kan fortsätta och svälten bestå. Du vet fortfarande mycket lite om vad som pågår bakom kulisserna i dina ”biståndsländer” och handlar impulsivt och godtyckligt (även om det råkade blir rätt efter gårdagens samtal).

    Detta säger jag med över 14-års erfarenhet inom föreningen, efter att ha anordnat ett flertal av föreningens årsmöten och vetenskapliga seminarier och efter att ha deltagit på ett 20-tal styrelsemöten och under den tiden fått god personkännedom.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

