Videotelefoni – Ekiga ett alternativ till Skype

I mitt sökande efter mer demokratiska alternativ har jag bytt Windows mot Xubuntu, samt Facebook mot WordPress-blogg, men så inser jag att jag ändå sitter och använder den Microsoft-ägda monopolkapitalistiska och potentiellt spionerande mjukvaran Skype och ger mig då in på ett sökande efter alternativ till Skype och finner Ekiga som också är fri GPL-programvara. Just nu kan du alltså kommunicera med ljud och bild med säkerhetsvakten via sip:martingustavsson72@ekiga.net


Läs mer och ladda ner Ekiga här!

Att namnet Ekiga påminner mig om den intelligenta kommunisten Kajsa Ekis Ekman gör inte saken sämre. Nu får vi hoppas att fler blir motiverade att göra som jag och ringer upp mig också.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

