Varning! – Jobben försvinner – Utbildning till ingenjör ger inget arbete

Jag har sökt arbete som ingenjör på ett flertal platser i Sverige under de senaste åren, men får svaret att de har otroligt många sökande på varje arbete och att jag inte blivit utvald för intervju. Såvida de inte ljuger tyder detta på att vi har massvis med maskiningenjörer i Sverige med relevant utbildningsnivå och erfarenhet som faktiskt inte får arbeten.

Jag finner det därför på sin plats att varna alla för att utbilda sig till åtminstone maskiningenjörer eftersom detta kan bli en riktigt dålig affär och tidspillan, men även uppmana alla ingenjörer att fundera på lösningar på problemet för vi ingenjörer är ju excellenta problemlösare, även om vi maskiningenjörer på något vis verkar ha varit så duktiga att vi faktiskt har rationaliserat bort oss själva.

Jag kan meddela att jag har mångårig erfarenhet av arbetet som maskiningenjör inom flera olika fält, senaste anställningen var 4 år inom bilindustrin, en bilindustri som blivit allt mer automatiserad och robotiserad. Jag rekommenderar därför ungdomar i allmänhet att i dagsläget lägga ner tanken på jobb efter genomförd utbildning, i alla fall något rimligt betalt jobb, oavsett vad andra skulle påstå. Den som säger att möjligheterna är goda att få jobb efter utbildning ljuger med största sannolikhet för dig, såvida de faktiskt inte tror på de lögner som fulmedierna förmedlat.

Arbetslösheten är i realiteten med stor sannolikhet skyhög, men kanske dold i olika daltande och meningslösa aktiviteter, och de korrumperade politikerna och facken sänker heller inte arbetstiden så att vi kan dela på de riktiga jobben, eftersom de med stor sannolikhet är antingen inkompetenta eller korrumperade eller båda delar. Därför anser jag att det är första uppgiften för de av oss som är hederliga att tillsammans, arbetare och arbetslösa, politiskt se till att vi solidariskt delar på de riktiga jobben, så att vi tillsammans kan få upp våra löner och ersättningar och förbättra våra arbetsvillkor, även om politiker och fackföreningar skulle arbeta stick i stäv mot våra intressen idag.

Blir vi inte motiverade att göra något så kommer monopolkapitalisterna med stor sannolikt sänka de arbetandes löner och de arbetslösas a-kassor på den fria marknad vi idag befinner oss. Detta i sin tur kan leda till kriminalitet, upplopp, revolutioner och totalt kaos om vi inte ser upp.

Fastän monopolkapitalisterna ställt till med detta elände, genom att korrumpera politiker, fackföreningar och de fulmedier som monopolkapitalet äger, vill jag helst inte att girigbukarna eller deras lakejer ska dingla i lyktstolparna eller giljotineras, men jag vill ändå försöka att ställa det hela till rätta och jag känner att det faktiskt är allas vårt ansvar i valet 2018 att försöka göra det, kanske särskilt för oss ingenjörer som ofta är duktiga på att se samband och lösa olika problem.

Jag hoppas verkligen att du som är ingenjör och läser detta inser det som jag har insett och antingen går med i Vetenskapliga partiet eller något annat initiativ som valsamverkar mot 4%-spärren, men framförallt gör så här i fall du tror på oss och är motiverad att rösta på Vetenskapliga partiet, eller om du inte är det gärna påpeka varför i kommentarsfältet nedan. Vi är öppna för skepticism.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

