En tanke – Jag är förmodligen en dåre, men jag trivs i detta tillstånd

När jag ser på världen hur galen den är, på flera olika psykologiska och filosofiska plan, samt hur människorna medvetet undviker sin egen självständiga tankeverksamhet, sin superintelligens, samt undviker ett inre kall och en god intention, samt ett eget genomtänkt agerande, detta t.o.m. när de stirrar evidens och bevis i vitögat som pekar med hela handen mot vad de borde vara motiverade att göra, ja, då tänker jag att jag kanske är en dåre som ens försöker hjälpa dem till himmelriket på jorden som ger livet mening och riktning.

Samtidigt inser jag min egen dårskap som människa, och vem är jag att döma andra för att vara galna? Jag är väl minst lika galen själv, i alla fall på något annat vis som jag själv inte förstår, och hur vet jag egentligen att jag inte redan befinner mig i ett slags dårhus i mitt ledarskap och min inre glädje? Ibland tänker jag att Internet självt kanske är ett slags dårhus eftersom människor lallar runt likt dårar, gnäller oförtrutet men aldrig ens försöker presentera något rimligt alternativ till de saker som de själva klagar på eller inte stödjer de som gör det.

Kanske är svaret att ge sig ut ur detta dårhus, som vi kallar för Internet, tala med människorna i skogar, på gator och på torg och lyssna på dem om hur de ser världen, att på så sätt försöka se saker i en annan synvinkel? Kanske måste vi alla inse vår egen dårskap och försöka få andra infallsvinklar som kan undersökas med öppenhet och skepticism?

Nåväl. Jag gör även det med glädje, kanske som den dåre jag är, i hopp om förändring. Framtiden och mitt eftermäle får väl utvisa hur galen jag är. Själv bryr jag mig inte så mycket om det, snarare om vad jag tycker om mig själv, och jag tycker väl kanske att jag är något hård mot mig själv när jag kallar mig själv för dåre, men det var helt klart en nyttig övning för sinnet.

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

