Samnytt TV – Invandring – Godhetens 82% svenskar utmanas i intervjuer på stan

De goda svenskarna, ca 82% av dem, röstade för mer invandring. De tycker att det är jättebra med mer invandring. De kan t.o.m. tänka sig att ta emot en invandrare. Så goda är de, svenskarna. Men när invandraren är där och det väl gäller så går det inte alls, av alla möjliga olika skäl. Märkligt.

Att framstå som godheten
är tydligen lättare än vara godheten på riktigt. Nåväl. Svenskarna har kanske filmen ”Godheten” som rollmodell? En film som varje svensk bör se, kanske inte använda som rollmodell, snarare som ett exempel på hur vi INTE bör göra om vi är goda människor.

Annonser

13 reaktioner på ”Samnytt TV – Invandring – Godhetens 82% svenskar utmanas i intervjuer på stan

    • Alla har en hittepå-bild av sig själv om att man är si eller så . Den bilden ger allra oftast komplimanger. Men eftersom det är en hittepå-bild är den oftast väldigt känslig för attacker från verkligheten.

      Kristus mediterade. Det gör jag också. Jesus var inte perfekt. Det är inte heller jag, men man kan göra ett gott försök, tycker jag och ständigt se sig själv som en nybörjare.

      Då har man nog störst möjlighet att lyckas sisådär en 90% i alla fall, medan 10% hjälper oss att inse vår egen mänsklighet.

      Felet med många intuitivt lagda människor är att de tänker för snabbt och enbart med känsla.

      De logiska gör ett annat fel. De kastar ofta ut känslan.

      För att vara god på lång sikt måste man vara både rationell och intuitiv, men rationaliteten måste styra och lyssna på inutitionen.

  1. Jag är troende och enligt Bibeln är inte människan god- men hon får tillgodogöra sig Jesus rättfärdighet gnm tron på honom. För Jesus var syndfri även om vi ser att han handlade mycket mänskligt många gånger. Jesus var avlad av den helige Anden och var Guds son som sändes till jorden för att frälsa människorna från den synd hon inte själv kan frälsa sig från hur gärna hon än vill, och Han vill befria oss från evig död / fördömelse till evigt liv.
    Vill ändå berätta att jag läst många av dina kommentarer lite här o där och tycker du verkar vettig och har många sunda åsikter om det mesta. Och att försöka vara en bra / ”god” människa är helt klart i linje med Bibelns budskap. Trots att vi aldrig kan bli fullkomliga på egen hand utan endast tillräknas rättfärdigheten vi får ”gratis” när vi tar emot Kristus i tro och bön. Jesus sa : ”Sök så skall ni finna. Be så skall ni få. Bulta på dörren så skall den öppnas för er.” Vi skall förstå Sanningen och Sanningen skall göra oss fria som Kristus också lovade.

      • Jesus kommer snart tillbaka eftersom mycket pekar på att vi lever i ändens tid. Han kommer på himmelens skyar och hans ankomst skall vara synlig ”från jordens ena ände till den andra, ” (som när ljungelden lyser över himlen) . Jag är glad att du läser Bibeln ibland Martin. Prova gärna att be också ibland. Eftersom den här tråden handlar om ”godhet” så vill jag tillägga att Jesus starkt tog avstånd från de högmodiga som hycklade godhet för att visa upp sig för andra människor. Vi skall inte tvinga oss själva att göra sådant vi hatar för Gud ser ändå in i våra hjärtan . Att försöka leva så bra man kan och inse sina begränsningar räcker långt om man också tror. Kristus syndaoffer för oss gör oss då rättfärdiga gnm tron. Kärleken till Sanningen i Guds Ord kan rädda oss.

      • Vetenskapliga partiet är synligt ”från jordens ena ände till den andra ” och vi sprider sanningen såsom ”ljungeld” i folkets sinnen i alla fall. :-) Evidens: https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/sanning/

        …så att de onda, som ljuger oförtrutet, förlorar sin makt och ett himmelrike på jorden som söker sanningen kan uppstå.

        Jag var starkt emot alla religioner tills jag insåg att alla av dem innehåller olika former av visdom, men att de även innehåller djävulskap som splittar och skapar konflikt människor emellan. Djävulskap sitter i detaljerna. Religionernas djävulskap leder till inskränkt sekterism och kulturer som står i djävulsk konflikt med varandra. Det är inte kärleksfullt alls. Inte alls.

        Jag ber ibland. Det är intressant. Min definition av Gud är väl kanske mer modern än Demiurgen, kanske p.g.a. vetenskapens utveckling och nya ord som finns att tillgå idag, som inte fanns på jesu tid.

        Gud för mig är inte allsmäkrig idag. Det jag tillber är den inre övertygelsen om vad som är kärleksfullt och ratonellt för alla människor, alla folk, för djuren och för naturen. Ett högre medvetande. Det kollektiva medvetandet.

        Men det är klart att om allt fler lyssnar och följer det kollektiva medvetandet att denna kraft blir allt mer allsmäktig. Universum rår vi förmodligen INTE över än på ett tag. :-)

        Människor som försöker leva så bra de kan och inser sina begränsningar räcker inte så långt som de kanske egot vill tro. Lägg ribban lite högre! Det är min bön till dig.

        En sann tro, där förnuft och känsla är i balans, leder till intentioner, som också måste leda till handling som är långsiktig och rationell godhet, för annars är det ingen sann tro, men hyckleri.

        Om man pacificeras av sin tro på Jesus och inte bekämpar det onda aktivt med Jesu medkänsla, så är i min mening inte tron på Jesus särkilt stark.

        Kärleken till sanningen lever hos den som söker den, påverkas av den och agerar i enlighet med den. I min mening finns kärleken till sanningen hos fåtalet vetenskapsmän, en slags vetenskap med sann känsla av integritet och karaktär som jag vill föreviga…

        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-vetenskap/

        … medan den andra delen …

        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/10/01/desinformation-richard-horton-fran-the-lancet-kanske-halften-av-all-vetenskap-kan-vara-osann/

        …tyvärr vilseleds av de kortsiktiga dödssynderna genom Mammon, pengaguden, vilket i min mening beror på brist på meditation och avsaknad av bön till det kollektiva medvetandet, d.v.s. ett medvetande som INTE är det bästa för framtidens generationer.

    • I sökande efter meditation och sanning fann jag följande.

      Matthew 6:7
      In praying, don’t use vain repetitions, as
      the Gentiles do; for they think that they
      will be heard for their much speaking.

      Enig. Bättre att vara tyst och lyssna eller att först be och sedan lyssna på svaret.

  2. Martin, vi har lite olika syn på vad / vem Gud är, men jag respekterar din tro.
    Jag skrev att man bör inse sina begränsningar och då menade jag att undvika att hyckla en ”godhet” vi inte har. Det betyder inte att bli helt passiv. ”Gud älskar en glad givare” säger skriften och att göra bra / rätta saker är ju något Jesus uppmanade oss till. Men det bör ske av kärlek och inte av tvång eller olust. Det skriver ju aposteln Paulus om t ex i 2 Korintierbrevet 9;7.
    När det gäller kärlek till Sanningen så finns en växande skara kristna sanningssökare i dag som ofta inte tillhör ngn speciell kyrka utan är kritisk till mycket som förkunnas och görs där och som strider mot Guds ord. En slags växande kristen ”gräsrots-rörelse” utan någon politisk agenda. Bibeln säger också att kunskapen hos de troende skall öka mer och mer ju mer vi närmar oss Jesus andra ankomst.

    • Tack. En trovärdig tro kan s.a.s. vara värdig att tro på. Det viktiga är vad du själv verkligen tror.

      Kärlek i betydelsen medkänsla kommer i meditationen och är fantastisk och leder till intentioner och handlingar som i kan verka olustiga, men alls inte är det.

      Kristna sanningssökare som inte tillhör någon speciell kyrka, utan är kritisk till mycket som förkunnas och görs där och som strider mot Guds ord, är potentiella medlemmar här.

      Den som tror att Jesus INTE leder till intentioner och politisk handling bedrar sig förmodligen. Den som tar in Jesus liv i sitt högre medvetande och inte hycklar kommer gaanterat att agera, säkerligen även politiskt.

  3. Jag tror mer på bönen i kombination med Bibelläsning än meditation. Fast bön kan ofta påminna om en slags meditation eftersom man vänder sig till en högre makt. Vi kan få den Helige Anden gnm bön i tro. Jesus kallade Helig Ande för ”Hjälparen”. Innan Jesus blev förrådd och korsfäst lovade han lärjjungarna att sända dem ”en annan hjälpare” som Han även kallade ”Sanningens Ande”. ”Tröstaren” är ännu en beteckning för Anden.
    ”Ni skall få kraft när den Helige Ande kommer över er och bli mina vittnen” lovade han dem.
    Så det stämmer att tron leder till intentioner och handling. Men inte nödvändigtvis politisk handling.

Välkommen att kommentera! Läs gärna kommentarsreglerna i menyn!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s