Analys – Intervju om mediasituationen

Den anonyme ”Ruskeldrul”(ett namn som osökt får mig att tänka på Sveriges största långnäsade ljugande fulmedie-troll och demagog) påstod att människor inte har tid att betrakta medierna, så jag gick ut och undersökte den saken bland människorna, öppet och skeptiskt.

Resultat: Ruskendruls hypotes måste anses vara falsifierad. Människor har massvis med tid för media. Ett slumpmässigt urval av tio människor i en park gav två(2) timmar per vecka till trettio(30) timmar per vecka.

Fastän inspelningen havererade helt en gång och många tackade nej till inspelning av integritetsskäl, så vill jag ändå återge lite mer kvalitativt och mer intressant resultat hittills.

Vissa lyssnar på radio under en stor del av arbetsdagen, vilket skulle kunna bytas ut mot ex. podd-radio från ex. Marcus och Malcolm, eller andra intervjuer, eller uppläsningar av andra intressanta artiklar, som ev. skulle kunna förbättra den politiska balansen, eller vetenskapligheten, samt kunna öka förståelsen mellan de olika sociala media-bubblorna, vilket skulle kunna skapa enhet i samhället.

Vissa kritiserade media för att inte fokusera på samhällsinformation, för det ville de ha. Vissa kritiserade media för att alltför mycket agera politiska agitatorer, istället för att försöka vara objektiva och ange källor för sina påståenden.

Alltså så tycks folket tänka på media ungefär som jag och Vetenskapliga partiet. Kul att vi tycks vara folkliga i denna fråga.

Yttermera intressant är att människor tycks ha utvecklat försvarsmetoder mot den politiska indoktrineringen. En individ bytte kanal så fort den politiska indoktrineringen började, då främst till reklamfinansierade musik-kanaler.

Leder dessa kanalbyten till överkonsumtion av ex. musik, svart läder eller tatueringar måhända? Är den politiska indoktrineringen orsaken till att människor ser sjuka ut när man nämner politik? Är det planen att få dessa individer att fly in i konsumtion, av allt möjligt, till tonerna av snabbproducerad musik?

Jag är kanske för konspiratioriskt lagd? Det ständiga media-fokuset på den förträffliga Greta falsifierar absolut den sista hypotesen. Hon vill ju minska konsumtionshysterin, även om elitens plan tycks vara att pungslå folket ytterligare, med skatter, allt medan de ökar sina egna löner, populationen, konsumtionen och CO2, istället för att agera ekologiskt hållbart.

Det mest makabra var kanske att människor, ofta fullt medvetet, låste in sig i s.k. sociala media-bubblor på Facebook, där de menade att de insåg att de blev duktigt indoktrinerade av politiska artiklar som var i deras egen bubblas smak, s.k. konfirmeringsbias, något som vetenskapsmän gör allt för att undvika, eftersom det beteendet är mycket ovetenskapligt. Folket däremot, verkar alltså välja detta fullt medvetet OCH valde t.o.m. att inte kommentera artiklarna på nätet, förmodligen av samma integritetsskäl som gjorde att de ville vara anonyma.

Men Ruskendrul kan fortfarande ha delvis rätt, givetvis. Det kan finnas människor som inte har tid med media alls. En kvinna lade fram hypotesen att människor som röstar på SD kanske inte tar del av mediernas politiska desinformation lika mycket. Det tycker jag låter som en hypotes som verkar mer sannolik, samt kan vara väl värd att undersöka kvalitativt och kvantitativt. Min egen hypotes är att de kanske väljer bort medier som inte mobbar SD eller Jimmie Åkesson.

Varför människor inte själva ägnar mer tid åt att undersöka saker öppet och skeptiskt, innan de har åsikter, trots att de helt evident FAKTISKT har tid till det, har jag tidigare framlagt hypoteser om:  Vad som ev. kan driva folk in i den tragikomiska situationen.

2 reaktioner på ”Analys – Intervju om mediasituationen

  1. Men nu utgår du ifrån din egen bias igen.

    Du har till synes en hel del fritid och utgår ifrån att alla andra också har det. Sen ger du dig ut på en promenad och intervjuar 10 personer som förmodligen befinner sig i en liknande situation som du är i.

    Både storleken på gruppen och urvalet gör att man med största sannolikhet inte kan dra några slutsatser av undersökning.

    Det här är ett klassiskt exempel på konfirmeringsbias. Du söker svar för att bekräfta din hypotes istället för att helt enkelt söka svar på frågeställningen.

Välkommen att kommentera! Läs gärna kommentarsreglerna i menyn!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s