Karaktär – Studenter och lärare revolterar mot onödig övervakning

Enligt Zoe KooymanFree Software Foundation så behöver inte friheter och privatliv överges för att kunna studera på distans under Covid-19-pandemin.

Vissa studenter är tvingade att studera på distans ända till slutet av året, p.g.a. Covid-19, tror Kooyman. Bisarrt nog så har många skolor valt att t.o.m. påtvinga eleverna proprietär programvara för tester och prov.

Lär barnen om datorer utan att datorerna tar över barnen! - Kontakta Vetenskapliga partiet!

Kooyman menar att det är en farlig utveckling. Jag håller med henne. Personliga data och  biometrisk data är i fara. Eftersom programvaran dessutom är proprietär så vet ingen användare eller fri programmerare vad den  egentligen gör i bakgrunden heller.

Den skulle ex. kunna läcka personliga data, eller skapa säkerhetsluckor på elevernas datorer eller t.o.m. manipulera testen och leverera dåliga resultat. Att ta kontrollen över elevers, eller t.o.m. familjers datorer, är helt enkelt omoraliskt.

Testers verkliga funktion är att garantera att eleverna har inhämtat kunskapen, eller för läraren att förstå vilken nivå eleven befinner sig på, eller vilka problem som eleven kämpar med. Betyg saknar således funktion, men skapar stress och press. Stress och press är skadligt och gör inte läroprocessen rolig och leder därför inte heller till det viktigaste, nämligen lusten till livslångt lärande. Således finns det ingen anledning att acceptera vare sig betyg eller denna övervakning, men all anledning att protestera och vägra!

I Sverige har vi dessutom ett högskoleprov som kan användas för att rangordna elever innan de söker till högre utbildningar med färre platser. Dessa prov genomförs en gång per år samtidigt över hela Sverige under uppsikt Inga datorer eller mobiltelefoner får vara inblandade. Så skall det gå till!

Hur kan man lösa problemet?

Bild på Albert Einstein”De flesta säger att intellektet är vad som
kännetecknar en stor vetenskapsman.
De har fel: Det är karaktär.”
/Albert Einstein

Bild på Albert Einstein”Most people say that it is the intellect which
makes a great scientist.
They are wrong: it is character.”
/Albert Einstein

I Italien valde organisationen WeSchool Jitsi framför proprietära verktyg. WeSchool tycks bestå av ansvarsfulla lärare, med karaktär, som respekterar sina studenters frihet. Nära två miljoner studenter kopplar upp sig, samarbetar och lär sig tillsammans via video med hjälp av denna organisation.

I Frankrike valde man en temporär plattform som byggdes av den franska regeringen med påstått fri mjukvara som Etherpad, Nextcloud, and Discourse. Men eftersom det är den franska regeringen med den f.d. Rothschild-bankiren Macron vid kontrollen, vars karaktär bör ifrågasättas, så är det kanske bra att kontrollera att enbart öppen fri kod exekveras?

I San Antonio de Benageber, nära Valencia, i Spanien berodde tydligen valet på en enda fri mjukvaru-förespråkare, Javier, som övertygade sin skola om att vända sig till fri mjukvara istället, samt menade att ”Vi måste fatta beslut baserade på barnens välfärd” … ”Det är unga människors framtid som står på spel”. Små segrar har betydelse eftersom de står som föredömen för andra.

För mer detaljer på engelska  så kan du läsa mer på Free Software Foundation.


TACKSAMHET FÖR ATT DU DELAR MED DIG OCH TACKSAMHET FÖR DONATIONER.

9 reaktioner till “Karaktär – Studenter och lärare revolterar mot onödig övervakning

  1. Betyg är direkt ”skadligt” för studiemotivationen, hälsan och kunskapsinhämtandet. Bort med skiten!
    Det finns flera vetenskapligt dokumenterade studier som visat detta. Har också visats på pulic service (TV) för ett antal år sedan.

    1. Kanske det ! Men likt förbaskat måste det till en urskillning till högre studier. Visst det går att urskilja med kunskapstest vid intagning . Det jag vill framhålla är att skolgång innebär prov. Det finns inget skolsystem som kan absorbera bort kunskapsnivåer. Hur mycket man än ogillar jämförelser mellan elever. Betygsfri miljö upp till grundskolans årskurs 6 kan jag ställa upp på.

      1. Vi har olika åsikt i det här fallet. Godkänt eller icke godkänt räcker för varje kurs, anser jag. Eleven skall kunna göra omtentamen eller välja att gå om kursen. Det viktiga är att varje elev lämnar varje kurs med tillräcklig kompetens för nästa kurs.

        Om hela klassen är inställd på att alla skall få godkänt blir det en helt annan stämning än om de skall jämföras med varann.

        Med G och IG blir de kamrater, med betyg så blir de konkurrenter. Ett feltänk om man vill skapa ett tryggt jämlikt samhälle, anser jag.

        Det enda prov som behövs för urskiljning av elever är, i min mening, högskoleprovet om det är ett begränsat antal platser på en eftertraktad utbildning.

        Gamla högskoleprov kan elever och lärare öva på tillsammans och resultaten kommer tala sitt egna språk till eleverna. Ingen behöver stressa dem med betyg halva skolgången.

        1. Precis som att ta körkort för bil ! Godkänd , icke godkänd ! Men polariseringsdebatten att helt avskaffa betyg finner jag orealistiskt. För de yrken som kräver stort ansvar som läkare, vårdpersonal , rättsväsende , flygtrafik m.m lär man knappast snubbla in på godkänt från gymnasiet.
          Inte ens ett socialistiskt samhälle kan utradera all konkurrens mellan människor . Skolorna under socialismen kan minska konkurrens mellan elever , men aldrig avskaffa konkurrens.

          1. Jag har aldrig själv behövt betyg för att trivas i skolan. Mina föräldrar arbetade istället för att minska pressen från dem.

            Det enda som behövs är pedagogiska lärare som kan hålla ordning, inspirera och förklara på ett sätt som gör eleverna intresserade av att veta mer, samt kommer över kunskapsmålen och får G.

            Betygspress skapar ointresse för varje ämne som upplevs som ett obehag. Det som är obehagligt vill man glömma bort, inte komma ihåg.

            Betygspress skapar dessutom människor som vill klara av prov inom en mental box, människor som fuskar och konkurrerar, ibland på ett sunt sätt, men ibland på ett osunt sätt, för varför skall man hjälpa kamraten om det kan innebära ett lägre betyg för en själv?

            Varför inte sätta fokus på trivsel och livslångt lärande istället? Saknas karaktär eller mental friskhet? Nåväl. Inför moralfilosofi och psykologi på schemat!

            Högskoleprovet är en god hjälp vid urval. Kamrater kan hjälpas åt för att bli allt duktigare och få högre poäng. Betyg behövs inte.

            1. Tycker mig i denna debatt se behovet av betyg . Sedan är det upp till varje elev att betrakta betyg som hets eller individens kunskapsnivå . Att utveckla social förmåga står inte i motsättning till betygssättning .

Kommentera enligt kommentarsreglerna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s