Om du känner att din organisation behöver en ”närvaro” på Facebook – Richard Stallman

Detta är en svensk översättning av den engelska posten ”If you feel your organization needs a ‘presence’ in Facebook” av Richard Stallman, programmeraren och legenden som skapade GNU, vilket sedan blev till alla de öppna fria GNU/Linux-varianter som idag finns att tillgå för hela mänskligheten.


Om du känner att din organisation behöver en ”närvaro” på Facebook

— Richard Stallman

2016-12-11

Fransk översättning

Facebook är en övervakningsmotor som samlar massor av personliga data som också finns tillgängliga för staten. För din integritet och för frihetens skull är det viktigt att du inte har ett aktivt Facebook-konto; att vägra blockerar Facebooks huvudkanal för att samla information om dig och, genom dig, om dina vänner och släktingar. (Whatsapp, som är ett dotterbolag till Facebook, är också viktigt att undvika.) Att förklara för dem varför du verkligen insisterar på att styra din kommunikation med dem genom något annat system kommer stärka din viljekraft att motstå system som använder dig för att skada dig och andra.

Nuförtiden har Facebook fått så mycket makt att det sätter frihet och demokrati i fara. Dess regler för vad som får publiceras motsvarar censur av samhället som helhet, vilket leder till politiska tvister. Men dessa tvister är en distraktion från den större poängen att inget företag skall ha så mycket makt.

Facebook har makten att manipulera val genom subtila policyförändringar. Oavsett om den avsiktligt har gjort det eller inte, så är detta sakförhållande farligt.

Många organisationer upprätthåller en Facebook-sida för att locka till sig offentligt stöd. Att ha sidan skadar inte organisationen direkt. Men, om den inte är försiktig, så kommer sidan öka Facebooks makt.

Organisationer hanterar vanligtvis Facebook-sidor i strävan efter maximal möjlig synlighet. Facebooks listiga ingenjörer har utformat systemet så att det sätt man får maximal synlighet är genom att öka Facebooks makt så mycket som möjligt.

Det enkla sättet att helt undvika detta är att vägra att ha en Facebook-sida. En kompromiss kan emellertid vara möjlig, en som attraherar offentligt stöd utan att öka Facebooks makt så mycket. Denna artikel föreslår en sådan kompromiss.

Generella principer

  • Gör organisationens egen webbplats till platsen man går till för all information om organisationen. Oavsett vad folk vill veta bör webbplatsen vara det bästa stället att leta efter det.
  • Säg på Facebook-sidan att organisationens egen webbplats är det bästa stället att leta efter information om organisationen. Be tydligt människor att alltid länka till webbplatsen, aldrig till Facebook-sidan.
  • Anta detta motto: ”Facebook är en dålig plats för en person att vara. När människor hittar oss på Facebook, så leder vi dem bort från Facebook och pratar sedan med dem någon annanstans.”

Vad man postar på Facebook; vad man inte ska posta

  • Välj vad du publicerar på Facebook-sidan så att organisationens egen webbplats helt klart är det bästa stället att hitta information om organisationen.
  • Posta viktiga nya artiklar och tillkännagivanden från organisationen på Facebook, men bara cirka hälften av dem. Säg sedan på Facebook-sidan, ”Se vår webbplats – vi har mycket mera där.”
  • När du tillkännager ett evenemang på Facebook, lägg inte hela storyn där. Ange plats, datum, tid och en kort beskrivning, tillräckligt för att folk skall kunna delta om de vill – men ange en länk till sidan på organisationens webbplats om evenemanget och reservera en del av den intressanta informationen om evenemanget enbart där.
  • Lägg upp samma lista med sammanfattningar av händelser på webbplatsen, så att personer som vill ha en sammanfattning inte tycker att Facebook är det bästa stället att leta efter detta.
  • Uppdatera inte alla fält för övergående information på Facebook-sidan. När du ändrar organisationens webbplats betydligt, uppdaterar du istället ”Facebook-statusen” med några ord för att påtala detta.
  • Ge ett sätt för människor att be om meddelanden om förändringar och nya tillkännagivanden, på organisationens webbplats, så att de inte är beroende av Facebook för detta.
  • Lägg inte upp någon information om deltagarna i dina evenemang på Facebook — särskilt inte deras namn. Respektera deras integritet! Det enda undantaget är namnen på talare eller lärare som en del av förhandsbeskrivningen av evenemang.
  • Lägg speciellt inte upp foton på Facebook som visar några som helst människor. Kom ihåg att Facebook identifierar människor på foton genom deras ansikten och till och med från baksidan av deras huvuden. Visa inte någons huvud, sett från någon som helst vinkel, på Facebook.

Undvik Facebook-meddelanden

  • Ange på Facebook-sidan att de som vill prata med organisationen måste använda andra system, inte genom Facebook-meddelanden. Ange vilka system ni föredrar och ange användarnamn eller nummer som skall användas.

Andra kommunikationssystem kan ha andra brister. På FSF använder vi huvudsakligen e-post och telefonsamtal; vi använder SIP för ljud/video-kommunikation via internet, men aldrig Skype eftersom Skype kräver egen proprietär klient-programvara. Emellertid är den avgörande punkten här att alla andra kommunikationsmetoder än Facebook och WhatsApp (som ägs av Facebook) kommer att förflytta människor ut från Facebook.

Om någon skickar ett Facebook-meddelande trots din begäran, svara med att säga, ”Snälla låt oss byta till system X, Y eller Z för att ha denna konversation. Vi vill inte ge Facebook mer information om vår organisation eller dess deltagare, inklusive dig.”

Undvik att hjälpa eller boosta Facebook

  • Nämn inte Facebook-sidan på din webbplats eller i andra inlägg. Facebook-sidan är för dem som letar efter den på Facebook.
  • Visa inte en ”Gilla” -knapp på din webbplats. Facebook använder ”Gilla” -knappar i sidor som inte är Facebook för att spåra alla besökare på dessa sidor. Knappen spårar även besökare som inte har Facebook-konton.
  • Det rekommenderas enligt generell princip att använda en webbläsare som IceCat som blockerar spårningssystem i webbsidor, inklusive Facebook Gilla-knapparna och de flesta annonser.
  • En annan anledning till att inte ha en ”Gilla” -knapp på din egen webbsida är att de uppmuntrar besökare att bli mer involverade i Facebook.

Hur du kan kommunicera säkert med Facebook

Facebook använder många metoder för att samla in information om människor. Vissa av dem är ganska sluga. Om personer i organisationen har Facebook-konton och vill använda dem för att hantera organisationens sida, så har organisationen ingen anledning att invända. Men organisationen får aldrig uppmana en person att underkasta sig Facebooks övervakning för att hantera organisationens sida. Det skulle vara ett grovt övergrepp mot personen i fråga.

Här är en guide för hur människor kan hantera sidan med pseudonyma Facebook-konton. Några av dem tänjer på Facebooks befallningar, men det är inte fel att göra det – Facebook förtjänar inte lydnad.

  • Skapa ett konto under ett alias för att underhålla organisationens sida. Ange påhittade plausibla data som inte är humoristiska och inte relaterar till dig. Använd sedan aldrig kontot för något annat än för att hantera organisationens sida. Facebook kommer aldrig att ha någon anledning att tvivla på data på kontot.
  • Om flera personer hanterar organisationens sida, så ge var och en ett separat alias-konto. Ange aldrig samma data i två olika konton.
  • Skapa några fler sådana konton som backup.
  • Det enda mer eller mindre säkra sättet att ansluta till Facebook är genom en webbläsare. Anslut aldrig med Facebooks mobilapp, eftersom det kräver att Facebook får tillgång till annan information på mobilenheten, inklusive personlig kontaktinformation, textmeddelanden, kalenderhändelser och annan konfidentiell information. Detta kan exponera personlig information – din och andras. Det kan till och med avslöja känslig information, skada dig eller andra du känner. Detta är ingen överraskning, eftersom appen är proprietär programvara (en orättvisa i sig; se här), och proprietär programvara snokar vanligtvis på användare (se proprietär övervakning).
  • Det är säkrast att ansluta till Facebook endast från en dator som tillhör organisationen och finns på organisationens kontor.
  • För att få webbplatsen att fungera utan att behöva köra icke-fri Javascript-kod, så besök m.facebook.com istället för facebook.com självt.
  • Om du någonsin ansluter till Facebook från din egen dator (snarare än organisationens dator på sitt kontor), gör det på detta sätt: installera Tor Browser Bundle (tillgängligt för Windows och OS X samt GNU/Linux) och använd det för att besöka https://m.facebookcorewwwi.onion/ snarare än Facebook direkt. Detta hindrar Facebook från att bestämma din plats eller din IP-adress.
    Obs: webbplatsen facebookcorewwwi.onion.to är falsk. Låt dig inte luras.
  • ”Checka” aldrig ”in” på en plats oavsett hur mycket Facebook tjatar på dig.
  • Skapa ett separat användarkonto på datorn för varje Facebook-konto, anslut till det från det lokala användarkontot och använd aldrig det lokala användarkontot för något annat.
  • Om du inte skapar ett speciellt lokalt användarkonto för att prata med Facebook från, så rensa cookies omedelbart efter varje anslutning till Facebook. Inte enbart en gång om dagen! Facebook använder cookies för att avslöja annan surfning som görs från samma användarkonto. Många webbläsare kommer tillåta dig att specificera en inställning att behandla alla cookies som en-session-cookies. Det kommer att radera dem automatiskt, förutsatt att du stänger av webbläsaren efter varje anslutning till Facebook, vilket är förnuftigt.
  • Ge inte Facebook tillgång till något riktigt användarkonto på någon annan webbplats. Om Facebook kräver information om dina andra konton, så gör du riktiga konton som du egentligen inte använder och berättar för Facebook om dessa. Det är OK att ge Facebook de e-postadresser som organisationen publicerar för kontakt med allmänheten, men inte lösenorden för dessa e-postkonton.

Facebook skadar människor på många sätt, och det finns inget sätt att helt undvika skadan. Vi hoppas att detta kompromiss-förhållningssätt för Facebook kommer att ge organisationen fördelar, samtidigt som den räddas från att bli Facebooks verktyg. Samtidigt finns det många andra sociala nätverk som man kan använda. Många välkända centraliserade sociala nätverk är mindre påträngande än Facebook; Dessutom respekterar GNU Social och Diaspora användarnas rättigheter genom en decentraliserad arkitektur, baserad på fri programvara — varför inte prova dem?


Upphovsrätt (c) Richard Stallman Ordagrann kopiering och redistribution av hela denna sida är tillåten under förutsättning att denna notifikation bevaras.


Copyright (c) 2016 Richard Stallman Verbatim copying and redistribution of this entire page are permitted provided this notice is preserved.

Kommentera enligt kommentarsreglerna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s