Troende muslimer verkar oftast ha högre IQ än troende kristna

Innan ställde jag upp följande hypotes: ”Har religiösa lägre IQ och muslimer lägst IQ?

Nu jag har sökt efter data och vill sammanställa det jag hittat här.

På Wikipedia hittar jag ex. länders olika fördelning av religiös tro. På Wikipedia finner jag även en utmärkt bild på medel-IQ per land i en kartbild.

Efter en analys i ”Libre Office Calc” som jag sparat i xls-format, som jag kallar Comparing-world-religions-atheism-IQ.xls, verkar min inledande hypotes, om att troende muslimer, generellt sett, har lägre IQ än troende kristna, vara felaktig men att ateister har högre IQ än både kristna och muslimer, generellt sett, verkar vara helt korrekt.

Här en sammanfattande tabell:

conclusion-IQ-world-religions

Det är alltså något lägre chans att troende kristna, speciellt med härstamning från Afrika söder om Sahara, har en framtid i centralkommittén i Vetenskapliga partiet, även om spridningen på normalfördelningskurvan är stor i varje land. En afrikansk ateist kan ex. således ha mycket högre IQ än en svensk kristen sekterist. I flera afrikanska fall tycks det faktiskt vara så. Här har vi sannolikt citerat några av dem vad gäller population.

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

Ps. När jag tar en titt på olika IQ-test, bl.a. från Mensa, så är det tveksamt om endast ett högt IQ, dvs. att se sambanden i olika knåp och klurigheter, verkligt är ett bra mått på intelligens, som är ett betydligt bredare begrepp.

3 reaktioner till “Troende muslimer verkar oftast ha högre IQ än troende kristna

Kommentera enligt kommentarsreglerna