Hets mot folkgrupp eller tankeväckande konst av Dan Park?

Via Flashbacks forum hittar jag en blogg som heter Lidlday där Dan Park verkar posta sina alster. Att Dan Park troligtvis är en rasist, betvivlar jag inte. Det tycker jag mig se i hans konst. Att vissa av bilderna hetsar mot folkgrupp när de postas på el-skåp tycks mig vara fullkomligt uppenbart och det är olagligt i Sverige och då åker man i fängelset, vilket han verkar ha gjort.

Att människor reagerar med avsky eller skratt det kan jag förstå, men så är det ju ofta med kontroversiell konst. Jag reagerade speciellt med avsky på den bild som visar Muhammed, hand i hand med den lilla flickan på nio år som jag fann via Google, men den fann jag inte på Dan Parks blogg. Den äcklade mig för jag vet att denna kultur existerar i vissa kulturer inom Islam.

Hur Lili von Wallenstein på P1 känner om Dan Park och ondskan.

Jag undrar hur muslimska män och kvinnor ställer sig till sin religion efter att ha sett den bilden? Det måste kännas väldigt jobbigt att vara muslim efter det då man vet ens religion eller ens kultur godkänner sådant. Kan vetenskap och en mer personlig tro på Allah vara en framkomlig väg efter en sådan upplevelse? Jag hoppas i alla fall det.

Jag anser att man ska ha konst som utgångspunkt för ett deliberativt samtal samt att man ska få provocera med konst, dock inte peka ut folkgrupper som lägre stående. Konstnären får givetvis provocera Vetenskapliga partiet också. Det handlar om yttrandefrihet. Rowan Atkinson är en konstnär som ofta driver med kyrkan uttrycker sig om yttrandefriheten så här. Den videon hittade jag via Blueshift.

Människor som får en inre mental störning av konsten bör kanske se det som en signal om att de kanske missförstått något som de trodde de förstod. För är det inte så att sanningen inte gör ont alls och att det enbart är motståndet mot sanningen som gör ont? Om man anser att konsten inte förmedlar sanningen finns det de facto heller ingen anledning att bli arg eller ens äcklad.

Är det inte så? Nåväl. Så känner i alla fall jag. Hur känner du?

MVH
Martin Gustavsson
Partiledare
Vetenskapliga partiet

8 reaktioner på ”Hets mot folkgrupp eller tankeväckande konst av Dan Park?

  1. Bra och välformulerat! Men vad jag funderar på är om Religion är en folkgrupp? Religion är i mina ögon grupper av Idolklubbar för handlingen i en bok eller en form av intresseföreningar på samma sätt som det finns föreningar för Tolkiens sagor. Då är väl även politiska partier en folkgrupp? Alla grupper som vurmar för ett ämne är då också folkgrupper? Hälsning Pybusa

    Gilla

  2. Har kollat in Dan Park. Det är ju bara humor på hög nivå. Galghumor och ironi och satir av mästarklass. Jag känner igen mig i Dans konst. Han driver ju med de begränsade traditionellt fastlåsta. Den som blir kränkt överhuvudtaget har nog en kraftigt hög självbild.

    Gilla

  3. Intressant tanke. ”Folkgrupp” skulle med den definitionen alltså vara en ”grupp” med ”folk” som delar en gemensam dyrkan av en religion, ideologi eller vetenskaplig metod. Då tillhör vi i så fall den vetenskapliga folkgruppen. :-)

    Den riktiga definitionen enl. Wikipedia är dock baserad på biologi.

    ”Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi. Exempel på folkgrupper är kurder, judar, syrianer, samer.”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

    Gilla

  4. Att religion skulle ha något med biologi att göra får mig att skratta hjärtligt. Religionen är helt klart en intressegrupp. Vi tar kristna som exempel. En Same och en Syrier kan vara kristen. Två olika folkgrupper har samma fantasyroman som gemensamt intresse. Bibeln är gjord av material med biologiskt ursprung. Men TRON på boken är absolut inte biologisk. VI i Vetenskapliga Partiet är en intressegrupp som tror på vetenskapen som verktyg. Enligt Wikipedia och den allmänna synen på vad som är en folkgrupp. Då är vi det! Men vi är nog inte så känsliga för kritik att vi blir kränkta av några kritiska ord. Om någon” Kränker” oss? Då kan vi kalla dem för ”Främlingsfientliga” och utesluta kritikerna med lagens hjälp. Ser Du hur knasigt det blir vid en djupare analys av den allmänna bilden av begreppet ”Folkgrupp” ?

    Gilla

  5. Ping: Naturskyddsföreningen hjälper fattiga ungdomar och pensionärer att byta grejjor | Vetenskapliga partiet

  6. Ping: Ungsvenskarna publicerar Muhammed som Lucia med Aisha på Facebook för att kritisera islam | Vetenskapliga partiet

Skaffa ett gratis Wordpress-konto och kommentera här!

