Fejkad propaganda från Nordkorea – Vetenskapliga partiet grundlurade av Slavko Martinov

Jag har tidigare tagit intryck av en otroligt bra film om västs propaganda som heter just Propaganda. Den nyzeeländska filmskaparen Slavko Martinov berättar om sin fejkade film ”Propaganda” via RT och här via TED. Filmen har även hyllats av Michael Moore.

Tanken med filmen var att göra narr av västs kapitalism och imperialism genom att låtsasläcka en film ut ur Nordkorea som kritiserar väst. Filmen såväl som Martinovs redogörelser är verkligen sevärda. Det är yttermera intressant att se hur maktens lakejer helt utan humor reagerade på deras tilltag genom att anklaga honom, samt den medverkande sydkoreanen, som nordkoreanska agenter (vilket visserligen skulle kunna vara sant), samt hur sydkoreanen därför frusits ut från sitt eget hårt hjärntvättade folk.

Att jag upptäckte att jag blivit grundlurad av Martinov var enbart för att jag råkade hitta de klargörande filmklippen vid sökandet efter originalet. Effekten och intrycket av filmen blev dock inte sämre av det. Snarare uppstod en undran om hur det verkligen förhåller sig i Nordkorea. Men se alltihop! Jag insisterar! De är otroligt intressanta.

2 reaktioner till “Fejkad propaganda från Nordkorea – Vetenskapliga partiet grundlurade av Slavko Martinov

Kommentera enligt kommentarsreglerna