Kritik – Ett litet urval av kända företag som stöder brott mot FN:s resolution 242

Jag har tidigare skrivit om israeler som jämför Israels brott mot palestinierna med nazismen.

Bild på Davidsstjärna kombinerad med ett hakkors

Företag som stödjer den olagliga ockupationen av Palestina, enligt organisationen Who Profits, i strid med FN:s resolution 242, genom att medverka i projekt på ockuperat område, redogör jag för här, i ett urval av de företag jag känner igen i deras lista, inkl. mina egna reflektioner:

ABB Group

Jag har arbetat på ABB via ett konsultbolag. Inte kunde jag tro något sådant vidrigt om ledningen av detta företag.

Airbnb

Jag har tidigare blivit rekommenderad av folk att använda detta företag och även rekommenderat andra. Det ska det bli ändring på.  Här har ni alternativ: https://www.tripping.com/industry/rental-companies/9-airbnb-competitors-that-you-should-know-about

Alstom

Ett franskt företag som köpt upp företag i Sverige. Vad håller de på med i Sverige? Jo jag har väl känt på mig att något blivit fel i Sverige när jag åkte tåg och plötsligt hur rätt det kändes när jag tog cykeln.

Atlas Copco

Kan man egentligen förvänta sig moral av en f.d. fabrikschef av en gammal dammsugarfabrik och vad jag förmodar är en gammal dammsugarförsäljare?

Caterpillar

https://singletrackworld.com/forum/topic/what-is-a-good-alternative-to-caterpillar-boots/

Ford Motor Company

Jodå. En Ford har jag ägt en gång för länge sedan. Aldrig mer.

General Motors Company

En bil från GM kommer det inte heller bli.

Hewlett Packard Enterprise (HPE)

Absolut ingen dator från HP i framtiden, alltså, även om jag redan fått en inbyggd misstanke mot HP tidigt, när jag insåg att de försökte förstöra dator-minnes-standarder, sannolikt i syfte att kunna sälja sina egna minnen till tre gånger högre pris än vad som är skäligt.

Hitachi

Hela japan har kanske blivit Israel-lobbyns lydiga lakejer efter USA:s invasion av Japan, men Japanska företag behöver väl inte bryta mot FN:s resolutioner?

Hyundai Heavy Industries

En bil jag funderat på. Jag funderar inte mer på det märket.

Land Rover

Ett förvuxet stadsjeep-bilmärke ägt av indiska Tata Motors som jag ändå aldrig funderat på.

MAN Group

MAN och betyder ”Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg”. Har de kanske skitit på sig efter Nürnbergrättegångarna så pass att de, av ren skräck och aktiverat ödlekomplex, inte ännu förstått att de inte ska stödja länder som beter sig brunt mot andra folk? Förmodligen.

Mitsubishi Motors Corporation

En Mitsubishi Lancer har jag ägt. Det var en dyr skitbil där databoxen bröt ihop m.m. Ett dubbelt dåligt val för mig således.

Motorola Solutions

Har tittat på deras Mobiltelefoner. Det gör jag inte mer.

Siemens

Hade en bra bild av företaget. Det har jag inte mer. Att Siemens, som är ett tyskt företag, inte kan känna igen invaderande imperialistiska etniska rensare som inte lyder FN:s resolutioner är faktiskt förbluffande. Jag är förvånad.

Toyota Motor Corporation

Vad synd. Jag gillade min fantastiska Toyota Starlet Sport med fantastisk förgasare och låg bensinförbrukning. Not so fantastic anymore? Förmodligen inte. De verkar bygga dyra hybrider har jag sett. Dubbla framdrivningssystem? Dubblade kostnader. Idioti. Ingen mer Toyota för min del.

Trip Advisor

Jag har tidigare blivit rekommenderad av folk att använda detta företag och även rekommenderat andra. Det ska det bli ändring på. Här har ni alternativ: https://alternativeto.net/software/tripadvisor/

Volvo Group (AB Volvo)

På Volvo tänkte jag söka jobb. Jag kände att något var väldigt sjukt med företaget när jag tittade på deras hemsida. Vilken tur att jag inte sökte jobb där.. Jag gick faktiskt i tankar på att köpa en Volvo nyligen, men nu har jag definitivt slagit detta ur hågen.

Bra. Nu vet jag vad var jag inte ska arbeta, vad jag INTE ska äga, vad INTE ska köpa och vad jag INTE ska använda och vad jag INTE ska tala väl om åtminstone tills företagens ledarskap ändrar sitt klandervärda beteende och ber om ursäkt offentligt.

Mer info om saken finns hos Anders Romelsjö.

Kommentera enligt kommentarsreglerna