Dikt till Tomten och alla som hjälper honom – God Jul & Gott Nytt År

Dikt till Tomten och alla som hjälper honom

Bild på Martin Gustavsson

av Martin Gustavsson

Hej, kära Tomten, jag önskar mig att
lycka blir fokus för folket var natt,
med frid i sitt inre, ser då sin apa,
och med förnuft blott gott då kan skapa!

Bild på en leende apa, delningen av Socialdemokraternas symbol, samt ett gethuvud, vilka liknar varann.

Gör så att alla som skriker blir snälla!
Samtal och enhet kan väl få gälla?
Gör också så att djuren mår bra!
Ja, snälla Tomten, det vill jag ha!

Bild på kul vildsvin med solglasögon och hatt
Jag vill också önska alla gott mod.
Att alla folk ska få fred på vår jord.
Att var kultur likt blommor kan växa
ur trånsynt sekt och inte svart häxa!
Inte likt trollen, bara förstöra.
Läka dem, Tomten, kan du väl göra?

Bild på magisk tomtenisse under magisk Debian-spiral och stjärnor
Tomtar på loftet, jag vet att ni finns,
också i hjärtat på så många kvinns,
också för barn som drömmer om prylar,
men också hos dem som skojar och ylar.

Pinoccio med lång näsa och texten "Faktiskt?"
Jag vill att alla osanning känner,
inte naivt har skurkar som vänner.
Att alla får läsa media sann!
Ja, inte likt stinkande bajs ur en spann!

Bild på apa med huvudvärk

Ja. Osanning sprids i medier ut.
Jag önskar att detta kan få ett slut.
Att folket också skeptiskt sig frågar:
Vem är det som styr medias pågar?
Av vem och varför får skurkar pengar?
Leder detta till artrika ängar?

Bild på en korv som kommer ur ett bananskal

Till alla snälla som dig nu hjälper,
ger dig sitt stöd och inte dig stjälper.
Ge dem allt gott, Tomten, samt en banan,
så att de också blir glada som barn!

Bild på Vetenskapliga partiets röda ros och hjärtformade gröna blad

God Jul &
Gott Nytt År
önskar
Martin

Mer intressant:

Politisk satir & God Jul Sverige 2017 med ett julrim och ett politiskt satiriskt julkort

Politisk Satir eller God Jul? & Överklassen måste exponeras mer menar Göran Greider på ETC och Anna Gyllenbåge från Limbo

Politisk Satir & God Jul Från Partiledarna För Extremkapitalistisk Frihandel

 

 

Kommentera enligt kommentarsreglerna